Záznam komorního koncertu z rodné světničky Bohuslava Martinů v Poličce
Unikátní první přímý přenos z místa, ke kterému do výšky čtyř desítek metrů nad historickým městem na Vysočině vede více než 190 schodů, se konal poslední prázdninovou neděli odpoledne, ve výroční den skladatelova úmrtí.
Z tvorby autora, jehož život se uzavřel v exilu 28. srpna 1959 ve věku nedožitých 69 let, zazněla v podání mladých českých umělců tři díla. Programem posluchače provázel Tomáš Černý.
Bohuslav Martinů: Tři madrigaly (Duo č. 1) pro housle a violu
Hrají Jana Vonášková-Nováková a Jana Vavřínková
Skladba psaná v New Yorku v roce 1947, v době, kdy autor chystal Pátou symfonii pro premiéru Českou filharmonií a Rafaelem Kubelíkem na Pražském jaru. Dílo klasické jadrnosti, dvořákovské vervy i rozmarného, půvabného, duchaplného a vtipného muzicírování
Jean Francaix: Divertimento pro hoboj, klarinet a fagot
Hrají Vladislav Borovka, Jan Mach a Václav Vonášek
Dílo neoklasicky orientovaného francouzského skladatele, žijícího v letech 1912-1997, hudba plná lehkosti a potěšení.
Bohuslav Martinů: Duo č. 2 pro housle a violu
Hrají Jana Vonášková-Nováková a Jana Vavřínková
Hudba dosahující hloubky obdivuhodnější tím spíše, že ji hrají jen dva nástroje. Komorní dílo komponované roku 1950 v New Yorku, kde mělo také o rok později premiéru. Je věnováno Rosalii Leventrittové, manželce sponzora, který založil Leventrittovu cenu a podporoval mladé hudebníky. Stejně jako Tři madrigaly, premiéru hráli Joseph a Lilian Fuchsovi – hudebníci z okruhu přátel Leventrittových.
Bohuslav Martinů: Čtyři madrigaly pro hoboj, klarinet a fagot
Hrají Vladislav Borovka, Jan Mach a Václav Vonášek.
Skladba s datem dokončení „Nový rok 1938“ byla věnována špičkovému pařížskému souboru Trio d´Anches, které ji ještě téhož roku také poprvé provedlo. V jejím názvu poprvé použil Martinů označení madrigal, později ještě několikrát užité, které v renesanční hudbě představovalo vícehlasou vokální skladbu. Na madrigalech autora upoutala – spíše než jejich formální výstavba a literární zázemí - průzračnost a lineární nezávislost jednotlivých hlasů.
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.