Záznamy ze Smetanovy Litomyšle se dostaly do letní festivalové sezony Euroradia
Nabídka koncertů z letních festivalů ve výměnné síti Eurorádia jde do mnoha a mnoha desítek a čerpáme z ní pro hudební vysílání i my na Vltavě. Český rozhlas ovšem přispívá také. V mezinárodně sdíleném seznamu se tak na počátku prázdnin mimo jiné objevily dva snímky ze Smetanovy Litomyšle. TENTO PŘÍSPĚVEK OBSAHUJE VIDEO
Klavírní recitál Jitky Čechové, který jsme vysílali 28. června spolu s veřejnoprávním tureckým rozhlasem ze Smetanova domu v Litomyšli živě, přebírají ze záznamu rozhlasy v Belgii, Německu a Rumunsku. Společný křesťansko-buddhistický meditativní hudební projekt Scholy Gregoriany Pragensis a japonských mnichů, který odezněl live z kostela Povýšení sv. Kříže na stanici Vltava tentýž večer, se rozhodly ze záznamu převzít rozhlasy v Bulharsku, Estonsku, Nizozemsku, Polsku, Slovinsku, Srbsku a Švédsku.
Mezináboženský dialog je v dnešní době podle Davida Ebena, uměleckého šéfa Scholy Gregoriany, důležitý, protože jsme poměrně často svědky rasové nebo náboženské nesnášenlivosti. "Takže taková možnost dialogu přes hudbu, kdy každá strana zůstává sama sebou, ale současně je možno vytvořit společný prostor, kde se tyto tradice mohou setkat, pomyslně si v jakémsi duchovním prostoru podat ruku, je silným gestem," prohlásil v pořadu České televize Smetanova Litomyšl den pod ni.
Všechny tři letošní díly této aktuální publicistiky, na níž se podíleli především režisér a kameraman Martin Kubala s moderátorkou Jitkou Novotnou, je možné zhlédnout v televizním archivu na této internetové adrese.
"Hrát Smetanu v Litomyšli je opojný pocit. Připadá mi to až mystické," prohlásila po svém recitálu, v němž měla významné místo Smetanova hudba, Jitka Čechová. Pianistka se v posledních letech do jeho tvorby doslova ponořila, postupně ji natáčí kompletně na desky.
Padesátý ročník operního festivalu Smetanova Litomyšl nabídl dvě desítky programů - čtyři opery a další projekty dotýkající se vokální hudby nebo hudebního divadla a k tomu několik stejně dobře volených recitálů. Dramaturgie i koncepce a organizace akce, snoubící se s přednostmi místa a jeho geniem loci, jsou poctivé, nejde o komerci pro turisty. Začínalo se Libuší a Prodanou nevěstou, hráli se muzikálově-operní "Andílci" Lukáše Hurníka i Prokofjevův balet Romeo a Julie. Koncerty sahaly od Smetanovy Mé vlasti přes Dvořákovo Rekviem po vystoupení kytaristy Štěpána Raka nebo originálně koncipovaný večer Aleše Bárty s varhanní podobou Novosvětské symfonie. Premiéru mělo oratorium Mojžíš od Sylvie Bodorové. Jen Bernsteinovu symfonii Kadiš překazila bouře.
Přehlídka zaznamenala při padesátém ročníku rekordní návštěvnost vyčíslenou 98 procenty. Přišlo na dvacet tisíc lidí, osmnáct pořadů ze čtyřiadvaceti bylo zcela vyprodáno.
"Jsem věrným návštěvníkem a - odlehčeněji řečeno - fandou litomyšlského festivalu," řekl České televizi náš generální ředitel Václav Kasík, když přijel do Smetanova rodiště na Den Českého rozhlasu. Na Vltavě jsme ten den vysílali nejen zmíněné dva koncerty a z nahrávek ještě Smetanovu Mou vlast a Prodanou nevěstu, ale s litomyšlskou tematikou také Jiráskovu Filosofskou historii v dramatizaci Vladimíra Müllera a rozsáhlý dopolední pořad o nakladatelství Paseka a o Váchalově Krvavém románu.