Co je na Berliozově Fantastické symfonii fantastického?
Videonávod k poslechu Berliozovy Fantastické symfonie, kterou si pak můžete poslechnout v podání Rozhlasových symfoniků.
Hector Berlioz kraluje hudebně-historickému šuplíku zvanému Novoromantismus. Skladatelé, které k novoromantikům počítáme, chtěli obohatit hudební jazyk o líčení mimohudebních dějů, příběhů, výjevů. Zde se v pěti větách nazvaných Sny – vášně, Na plese, Na venkově, Pochod k popravišti a Sabat čarodějnic líčí umělcův sen o dívce, která ho přivede až do hlubin pekelných. Dívka tu má svoji melodii (ne nějak zvlášť výraznou), takzvanou ideé fixe, která se prolíná všemi větami symfonie a proměňuje se podle děje:
Z hudebního hlediska je na celém díle nejfantastičtější instrumentace. Berlioz dokázal s orchestrem dělat věci, jako nikdo před ním, a ti po něm se to od Berlioze učili.
A až si pustíte naše přípravné video, zde je k vidění celá symfonie:
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor

Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.