Co je na Berliozově Fantastické symfonii fantastického?
Videonávod k poslechu Berliozovy Fantastické symfonie, kterou si pak můžete poslechnout v podání Rozhlasových symfoniků.
Hector Berlioz kraluje hudebně-historickému šuplíku zvanému Novoromantismus. Skladatelé, které k novoromantikům počítáme, chtěli obohatit hudební jazyk o líčení mimohudebních dějů, příběhů, výjevů. Zde se v pěti větách nazvaných Sny – vášně, Na plese, Na venkově, Pochod k popravišti a Sabat čarodějnic líčí umělcův sen o dívce, která ho přivede až do hlubin pekelných. Dívka tu má svoji melodii (ne nějak zvlášť výraznou), takzvanou ideé fixe, která se prolíná všemi větami symfonie a proměňuje se podle děje:
Z hudebního hlediska je na celém díle nejfantastičtější instrumentace. Berlioz dokázal s orchestrem dělat věci, jako nikdo před ním, a ti po něm se to od Berlioze učili.
A až si pustíte naše přípravné video, zde je k vidění celá symfonie:
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka