Co je na Berliozově Fantastické symfonii fantastického?

16. duben 2020

Videonávod k poslechu Berliozovy Fantastické symfonie, kterou si pak můžete poslechnout v podání Rozhlasových symfoniků.

Hector Berlioz kraluje hudebně-historickému šuplíku zvanému Novoromantismus. Skladatelé, které k novoromantikům počítáme, chtěli obohatit hudební jazyk o líčení mimohudebních dějů, příběhů, výjevů. Zde se v pěti větách nazvaných Sny – vášně, Na plese, Na venkově, Pochod k popravišti a Sabat čarodějnic líčí umělcův sen o dívce, která ho přivede až do hlubin pekelných. Dívka tu má svoji melodii (ne nějak zvlášť výraznou), takzvanou ideé fixe, která se prolíná všemi větami symfonie a proměňuje se podle děje:

D-dur - výchozí obrázek

Z hudebního hlediska je na celém díle nejfantastičtější instrumentace. Berlioz dokázal s orchestrem dělat věci, jako nikdo před ním, a ti po něm se to od Berlioze učili.

A až si pustíte naše přípravné video, zde je k vidění celá symfonie:

autor: LH

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.