Krásný hlas Emy Destinnové

Ivan Ruml
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Ivan Ruml

Ivan Ruml vybírá a komentuje známé i méně známé árie a scény z repertoáru slavné operní divy.

Sopranistka Ema Destinnová (1878-1930), vlastním jménem Emilie Pavlína Věnceslava Kittlová, od jejíhož narození uplyne 26. února 140 let, často říkávala: „Není nic horšího než vystupovat na jevišti jako stárnoucí primadona“. Sama tuto zásadu dodržela, protože svoji tzv. velkou kariéru ukončila byť nedobrovolně v 38 letech. Během první světové války byla internována na svém zámečku ve Stráži nad Nežárkou. Přesto během spíše krátkého uměleckého života stihla odzpívat stovky představení na nejprestižnějších operních scénách světa a účinkovat v úctyhodných 73 velkých rolích nejrůznějšího oborového zaměření. Její hlas zůstal vždy svěží, mladý, pružný, sametově hebký a mimořádně nosný, vždy připraven nastudovat v krátké době nejobtížnější partie. Tím vyhrávala nad svými kolegyněmi jak u dirigenta Artura Toscaniniho, skladatele Giacoma Pucciniho a tenoristy Enrica Carusa, s nímž vytvářela dokonalou pěveckou dvojici. Všichni tři byli jejími bezmeznými obdivovateli.

03331828_18.jpeg

Z Čech do MET a zpět

Pokud se sami o víkendu 24. a 25. února v předvečer jejích narozenin vypravíte na Vyšehradský hřbitov, naleznete její jméno mezi duchovní elitou našeho národa přímo na Slavíně. My si její pěvecké umění připomeneme v dopoledním čtyřhodinovém diptychu na digitální stanici Českého rozhlasu D dur. Pořad Krásný hlas Emy Destinnové bude v sobotu věnován zpěvaččinu působení na evropských scénách, v neděli pak jejímu účinkování v newyorské Metropolitní opeře. Abychom však nezůstali jen u historických nahrávek, které značně oklešťují plnost orchestrálního zvuku i hlasového fondu umělkyně, necháme zaznít v operním repertoáru slavné divy také její pokračovatele na českých jevištích, ale především operní hvězdy druhé poloviny 20. století.

Můžete se těšit na ukázky z oper G. Bizeta, R. Strausse, R. Wagnera, B. Smetany, C. M. Webera, G. Verdiho, G. Pucciniho a dalších. Neopomineme pěvecké umění Gabriely Beňačkové, která byla v Met první Rusalkou, tak jako Destinnová první Mařenkou z Prodané nevěsty pod Mahlerovou taktovkou.

Vysíláme na D-dur 24. a 25.2. 8:00-12:00 s reprízou po půlnoci