Na antickou notu

3. srpen 2020

V cyklu Od Claudia k Ludwigovi vysíláme v sobotu 8. srpna v 16:00 hudbu inspirovanou antickými bájemi.

Dějiny jsou učitelkou života a antické báje jsou zřídlem bezpočtu hudebních skladeb od skromného nástrojového vyjádření po barokně bohaté opery. V tomto dílu cyklického pořadu jsou zmíněny hned dvě bájné události. Ta první vypráví příběh převzatý ze čtvrté knihy Vergiliovy Aeneidy o fénické princezně a královně Didó, známé též pod jménem Didone. Po útěku z rodného fénického města Tyru založila město Kartágo. Když tam z úradku bohů dorazil hrdina trójských válek Aeneas, stala se jeho manželkou. Ale Aeneas, jako budoucí zakladatel římského národa, musel dospět do cíle svého putování a Didonu opustil.

Tato emocionálně silná událost se promítla do takového množství uměleckých děl, že jejich seznam vytvořil objemný fascikl. Titul Opuštěná Didó - Didone abbandonata se poprvé objevil jako název opery Francesca Cavalliho v roce 1640 a v běhu dalších let byl více než padesátkrát využit dalšími skladateli. V sedmnáctém století napsal Didó jako první operu v angličtině Henry Purcell, v následujícím století jako by se skladatelé ohledně Opuštěné Didó předháněli. Nicola Porpora, Leonardo Vinci, Baldassare Galuppi, Johann Adolph Hasse a další a další. Konečně i Saverio Mercadante už v roce 1823. A do řady zaujatých ze zapsal i český skladatel Jan Novák skladbou pro mezzosoprán, recitátora, mužský sbor a orchestr s latinským titulem Dido, narratio cantica lamenta z roku 1967. Mezi klasiky se tématu ujal také otec moderní klavírní techniky Muzio Clementi, jehož klavírní verzi Opuštené Didó bude v našem pořadu hrát americká fortepianistka Susan Alexander-Max na dobový nástroj z roku 1816 z dílny londýnského klavírníka Johna Broadwooda.

Antické Athény

Dalším antickým tématem, které se zaskví v pořadu Od Claudia k Ludwigovi hned po klavírní sonátě Clementiho je příběh nešťastné Dafné, která se zachránila před bláznivě zamilovaným Apolónem, synem boha Dia, proměnou ve vavřín. Jak báje vypráví Apolón, zlatovlasý jako slunce, neomylný lukostřelec, bůh hudby a lyry, zkrápěl vavřínovou Dafné slzami a způsobil tak, že vavřín je stále zelená rostlina. Dafné unikla zostuzení, přesto si Apolón uvil z vavřínu věnec a vsadil si ho na hlavu. Téma zpracoval Georg Friedrich Händel do dramatické kantáty s titulem Apolón a Dafne. V pořadu následuje kantátu Beethovenův Kvintet pro dechové nástroje s klavírem op. 16 v zajímavém podání na dobové nástroje členy souboru Ensemble Dialoghi.

A pak je na programu další dílo zprostředkovaně ovlivněné antikou. Je to pantomima Michaela Haydna s názvem Sen - Der Traum, která je formálně commedií dell´arte, jejíž předlohy a náměty pocházejí z dob antického Řecka a Říma, univerzálního zdroje evropské kultury. Nedávno bylo provedeno na Hudebním festivalu ve Znojmě.

autor: Rafael Brom
Spustit audio