Osudová sonátová forma
Na sonátové formě je osudové to, že když o ní posluchač nemá ponětí, uniká mu smysl většiny klasických symfonií, sonát, kvartetů... I Beethovenovy Osudové...
Sonátová forma se vyvinula evolučním způsobem a k dokonalosti ji přivedly dva rody českých skladatelů působících v německém Mannheimu - Stamicové a Richterové. Ti připravili půdu Haydnovi, Mozartovi a Beethovenovi ale také celé řadě romantiků k budování velkých hudebních dramat. Beethoven dával opusová čísla jen těm svým skladbám, které obsahovaly sonátovou formu. Ty ostatní si to nezasloužily.
První věta Beethovenovy Osudové je sonátovou formou v téměř krystalické a velmi sevřené formě. Tři témata - hlavní, vedlejší a závěrečné, se dostanou do konfliktu. Hlavní téma přitom symbolizuje Osud a ten také v první větě vítězí. V poslední větě Beetovenovy Osudové ale je nakonec poražen Člověkem.
V přípravném videu najdete i první větu Beethovenovy Páté s vysvětlujícími titulky. Pak si poslechněte symfonii celou v podání SOČRu.
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
![jak_klara_obratila_na web.jpg jak_klara_obratila_na web.jpg](https://d-dur.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/e267b388c06a96c1b90c7443afcd1a84.jpg?itok=NWANcVy-)
![](https://d-dur.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/94949a2cda8b0e5970dc036a8b74667d.jpg?itok=bfzCOlUT)
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.