Osudová sonátová forma
Na sonátové formě je osudové to, že když o ní posluchač nemá ponětí, uniká mu smysl většiny klasických symfonií, sonát, kvartetů... I Beethovenovy Osudové...
Sonátová forma se vyvinula evolučním způsobem a k dokonalosti ji přivedly dva rody českých skladatelů působících v německém Mannheimu - Stamicové a Richterové. Ti připravili půdu Haydnovi, Mozartovi a Beethovenovi ale také celé řadě romantiků k budování velkých hudebních dramat. Beethoven dával opusová čísla jen těm svým skladbám, které obsahovaly sonátovou formu. Ty ostatní si to nezasloužily.
První věta Beethovenovy Osudové je sonátovou formou v téměř krystalické a velmi sevřené formě. Tři témata - hlavní, vedlejší a závěrečné, se dostanou do konfliktu. Hlavní téma přitom symbolizuje Osud a ten také v první větě vítězí. V poslední větě Beetovenovy Osudové ale je nakonec poražen Člověkem.
V přípravném videu najdete i první větu Beethovenovy Páté s vysvětlujícími titulky. Pak si poslechněte symfonii celou v podání SOČRu.
E-shop Českého rozhlasu
S hereckými hvězdami poznejte tajemství textu starého dva tisíce let
Ondřej Kepka, režisér a moderátor


O věrné lásce statečného Chairea a sličné Kallirhoy
Román byl napsán pravděpodobně už v prvním století našeho letopočtu a možná dokonce i dříve. Jde o první dochovaný milostný a zároveň i dobrodružný román nejenom antického, ale vůbec evropského písemnictví.