Osudová sonátová forma

20. červen 2020

Na sonátové formě je osudové to, že když o ní posluchač nemá ponětí, uniká mu smysl většiny klasických symfonií, sonát, kvartetů... I Beethovenovy Osudové...

Sonátová forma se vyvinula evolučním způsobem a k dokonalosti ji přivedly dva rody českých skladatelů působících v německém Mannheimu - Stamicové a Richterové. Ti připravili půdu Haydnovi, Mozartovi a Beethovenovi ale také celé řadě romantiků k budování velkých hudebních dramat. Beethoven dával opusová čísla jen těm svým skladbám, které obsahovaly sonátovou formu. Ty ostatní si to nezasloužily.

První věta Beethovenovy Osudové je sonátovou formou v téměř krystalické a velmi sevřené formě. Tři témata - hlavní, vedlejší a závěrečné, se dostanou do konfliktu. Hlavní téma přitom symbolizuje Osud a ten také v první větě vítězí. V poslední větě Beetovenovy Osudové ale je nakonec poražen Člověkem.

Sonátová forma

V přípravném videu najdete i první větu Beethovenovy Páté s vysvětlujícími titulky. Pak si poslechněte symfonii celou v podání SOČRu.

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.