Osudová sonátová forma
Na sonátové formě je osudové to, že když o ní posluchač nemá ponětí, uniká mu smysl většiny klasických symfonií, sonát, kvartetů... I Beethovenovy Osudové...
Sonátová forma se vyvinula evolučním způsobem a k dokonalosti ji přivedly dva rody českých skladatelů působících v německém Mannheimu - Stamicové a Richterové. Ti připravili půdu Haydnovi, Mozartovi a Beethovenovi ale také celé řadě romantiků k budování velkých hudebních dramat. Beethoven dával opusová čísla jen těm svým skladbám, které obsahovaly sonátovou formu. Ty ostatní si to nezasloužily.
První věta Beethovenovy Osudové je sonátovou formou v téměř krystalické a velmi sevřené formě. Tři témata - hlavní, vedlejší a závěrečné, se dostanou do konfliktu. Hlavní téma přitom symbolizuje Osud a ten také v první větě vítězí. V poslední větě Beetovenovy Osudové ale je nakonec poražen Člověkem.
V přípravném videu najdete i první větu Beethovenovy Páté s vysvětlujícími titulky. Pak si poslechněte symfonii celou v podání SOČRu.
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.