Osudová sonátová forma
Na sonátové formě je osudové to, že když o ní posluchač nemá ponětí, uniká mu smysl většiny klasických symfonií, sonát, kvartetů... I Beethovenovy Osudové...
Sonátová forma se vyvinula evolučním způsobem a k dokonalosti ji přivedly dva rody českých skladatelů působících v německém Mannheimu - Stamicové a Richterové. Ti připravili půdu Haydnovi, Mozartovi a Beethovenovi ale také celé řadě romantiků k budování velkých hudebních dramat. Beethoven dával opusová čísla jen těm svým skladbám, které obsahovaly sonátovou formu. Ty ostatní si to nezasloužily.
První věta Beethovenovy Osudové je sonátovou formou v téměř krystalické a velmi sevřené formě. Tři témata - hlavní, vedlejší a závěrečné, se dostanou do konfliktu. Hlavní téma přitom symbolizuje Osud a ten také v první větě vítězí. V poslední větě Beetovenovy Osudové ale je nakonec poražen Člověkem.
V přípravném videu najdete i první větu Beethovenovy Páté s vysvětlujícími titulky. Pak si poslechněte symfonii celou v podání SOČRu.
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
![ze_světa_lesních_samot.jpg ze_světa_lesních_samot.jpg](https://d-dur.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/30211a0c09767f56cedafa33e6481497.jpg?itok=KWqo-X-T)
![](https://d-dur.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/b71c5d2b93b9741c57997922a6ba086a.jpg?itok=pJjrY4Ii)
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.