Rozhovor s Jonasem Kaufmannem

15. září 2014

V úterý večer jsme meli nabídnout očekávaný záznam letošního zahajovacího galakoncertu Jonase Kaufmanna v Českém Krumlově. V dlouhé řadě árií ho v polovině července na letní scéně doprovodil Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod taktovkou Jochena Ridera. Koncert je však odložen. Zatím vám přinášíme rozhovor s Jonasem Kaufmannem.

UPOZORNĚNÍ:
Koncert 16. září byl odložen. Pořadatel nezajistil potřebná práva k jeho vysílání.
Pro daný čas připravíme pořad z běžně dostupných nahrávek Jonase Kaufmanna.
Děkujeme za pochopení

Jonas Kaufmann, jeden z nejlepších a nejzajímavějších tenoristů současnosti, byl v červenci tváří Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov a protagonistou úvodního koncertu jeho 23. ročníku. Večer pod otevřeným nebem obsáhl desítku árií z okruhu romantického – a to italského a francouzského – repertoáru.

Na Kaufmannově zpěvu je několik věcí posluchačsky strhujících: mohutný hlasový fond, který však umělec dokáže výjimečně zkáznit, volně a široce plynoucí lahodný témbr i výsostně dramatický výraz s intenzivním vyjádřením emocí. "Pro takto jedinečné prostředí a pro tak velké množství diváků, pro opravdu široké publikum, je potřeba árie vybírat. Wagnera tentokrát zpívat nebudu," upozornil pěvec o pár dní dříve na setkání s novináři. A opravdu – z německé hudby zazněla jen operetní melodie Richarda Taubera figurující mezi přídavky.

Světoznámý německý tenorista nabídl široký výběr populárních árií z italského a francouzského repertoáru. Hostem koncertu byla korejská sopranistka Sooyeon Kim, která zazpívala mimo jiné árii Rusalky v češtině.

03167647.jpeg


Kaufmann má zajímavý a nezaměnitelný temný hlas, nádherně klene kantilény, zpívá velmi emotivně a podmanivě, upozornil v recenzi Petr Veber.

Operní galakoncert, který otevřel letošní program Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov, skončil po sérii přídavků půl hodiny před půlnocí.

Koncert obsáhl desítku árií z okruhu romantického repertoáru románského okruhu. "Pro takto jedinečné prostředí a pro tak velké množství diváků, pro opravdu široké publikum, je potřeba árie vybírat. Wagnera tentokrát zpívat nebudu," upozornil pěvec o pár dní dříve na setkání s novináři. A opravdu - nabídl jen italské veristy Pucciniho, Ponchielliho a Mascagniho, i něco od Verdiho a samozřejmě Bizetovu Carmen a další vděčné francouzské operní kusy, především Massenetova Werthera.

Od rozhlasového záznamu můžeme očekávat možná dokonce větší soustředění na pěvecký výkon. A budeme moci v záznamu posoudit, zda mají recenzenti pravdu, pokud píší: "Jonas Kaufmann v plnosti předvedl, co je na jeho zpěvu tak strhující. Volně a široce plynoucí lahodný témbr, mohutný hlasový fond, který však pěvec dokáže také zkáznit v nádherné nízké dynamice. Používá tohoto polohlasu jedinečným a nenapodobitelným způsobem, a to někdy i na místech, kde jiní tenoristé nechávají z praktických důvodů průchod plnému zvuku - a je to nesmírně působivé."

Spustit audio