Co nejhlouběji naladěná viola Kristiny Fialové
Slavným Hlaváčkovým veršem zveme na návštěvu k violistce Kristině Fialové. 24. a 25. února. 8:00-12:00
Ve své dramaturgii dvoudílného vystoupení, hodnotově srovnatelného se čtyřmi koncerty, vypráví Fialová také o repertoáru pro violu. Po historickém ohlédnutí přibližuje tvorbu současných autorů s erudicí pisatelky obhájené disertační práce na Hudební akademii múzických umění v Praze s titulem Sólová tvorba pro violu 20. a 21 století se zaměřením na české autory. Své teze formulovala na základě znalostí úctyhodného množství violových skladeb, které má na repertoáru a které vedle koncertních kreací také natočila pro hudební vydavatelství. Vedle proslulých skladatelských jmen – Hindemith, Martinů, Penderecki, Aram Chačaturjan či Grażyna Bacewycz, přiblížila třeba tvorbu Miklóse Rózsy či Vladimíra Godára. A jeden svůj titul kompaktního disku věnovala výhradně skladatelkám. Legendě violové interpretace Lillan Fuchs, Rebecce Clarke a také Slávě Vorlové a Sylvii Bodorové. Kristině věnovalo své skladby, které provedla ve světové premiéře, také několik soudobých skladatelů. Samozřejmě mezi ně patří excelentní sbormistr, pedagog a komponista Petr Fiala, otec Kristiny, dále Jiří Teml, Karel Pexidr nebo Rune Glerup.
Při vyprávění o dojmech z violových soutěží přiznala, že je docela soutěžní typ. Podstupovala časově stresující přípravu a ne vždy přájemnou pódiovou exhibici s vědomím zisku cenných zkušeností, často i vynikajících soutěžních výsledků. Je laureátkou soutěží Talents for Europe, Soutěže konzervatoří, ACT London, významně domácí soutěže Beethovenův Hradec, soutěže Forbest Competition pojmenované po skotském violistovi Watsonu Forbesovi, který z pozice šéfa hudebního odboru BBC Scotland zachraňoval skotský symfonický orchestru jmenované rozhlasové stanice. S úspěchem absolvovala také soutěž v New Yorku s názvem Alexander and Buono International String Competition, která má podivuhodně volně stanovené podmínky týkající se repertoáru. Chtějí totiž jenom to, aby každý žadatel prezentoval dílo nebo díla, o kterých se domnívá, že nejlépe reprezentují jeho umění.
Na další soutěž s názvem Val Tidone Competition cestovala do Itálie, do provincie Piacenza a soutěž Danish soloist competition byla pro ni utkáním na domácí půdě. V Kodani totiž studovala na Královské hudební akademii. Na soutěž Johannesa Brahmse cestovala do města Pörtschach u jezera Wörthersee, kde v blízkém Maireningu na protějším břehu měl svou kompoziční chatu Gustav Mahler. V září 2013 se stala absolutní vítězkou Mezinárodní violové soutěže Michała Spisaka v polských Katovicích.
Svá studia hry na hudební nástroj začínala v rodinném duchu. Maminka je učitelkou hry na klavír, tatínek je klavírista a Terezie, starší sestra Kristiny, je profesionální klavíristkou. Hrála tedy záhy na klavír, později přibrala housle, které podle jejího názoru nejsou nejvhodnější nástroj pro začínající instrumentalisty. Než se prý podaří vyloudit kloudný tón z obvyklého vrzání, může se netrpělivému jedinci nástroj odcizit. A tak byly housle po nějaký čas pro Kristinu nástrojem doplňkovým, než přišel okamžik poznání. Kdosi z rodiny či okolí navrhl violu a houslistka propadla vábivému chvění tónu v alt-tenorové poloze. V neuvěřitelně krátkém čase ji nový profesor připravil ke přijímacím zkouškám na konzervatoř, kam byl se samozřejmostí přijata. Přestup z houslí na violu otevřel stavidla zázračného talentu, který se realizoval v úspěšné dráze soutěživé konzervatoristky a její profesionální kariéry.
Její profesorem na konzervatoři v Brně byl profesor Miroslav Kovář, současně se ve čtvrtém ročníku tohoto ústavu stala posluchačkou Hudební Akademie múzických umění v Praze, kde studovala ve třídě profesora Jana Pěrušky. Studovala také na Vysoké hudební škole Carla Marii von Webera v Drážďanech pod vedením Vladimíra Bukače a na Královské dánské hudební akademii u profesorů Toma Frederiksona a Larse Anderse Tomtera. A samozřejmě absolvovala řadu mistrovských kurzů po celém světě, které vedli Wolfram Christ, Sheila Browne, Tatjana Masurenko, Jerry Horner, Helen Callus, Charles Avsharian a Siegfried Frühlinger. A byla také přijata, jako mimořádná frekventanta, do jednoho ročníku z kurzů, které poskytuje výhradně houslistům legenda české houslové hry Václav Hudeček.
Současné koncertní aktivity rozšířila Kristina Fialová o pořadatelství ve dvou liniích. V té první se angažovala jako další nositel štafety po zakladateli Jihočeského komorního festivalu, kterým byl její manžel violoncellista Petr Nouzovský. Ten přijal nové aktivity, mimo jiné spoluzaložil Mezinárodní violoncellovou soutěž o cenu Gustava Mahlera v Jihlavě. V letošním roce se uskuteční už 19. ročník festivalu, který se koná v mnoha místech na jihu Čech, třeba v Jindřichově Hradci, Želči, Slavonicích či na Hluboké nad Vltavou.
Před několika leta založila Kristina Fialová Mezinárodní violovou soutěž Oskara Nedbala v Praze je pro mladé violisty do 30 let a v říjnu letošního roku se koná již její šestý ročník. Do širší hudební rodiny Kristiny Fialové, jejíž manžel je významný český violoncellista Petr Nouzovský, a do které patří také její strýc František Fiala, hudební skladatel, varhaník, sbormistr a zpěvák, vstoupil jako životní partner její starší sestry Terezie famózní violoncellista Jiří Bárta.