Ladislav Horák: V Česku jsem prosadil Piazzollu

24. květen 2021

Na návštěvě u akordeonisty Ladislava Horáka budeme v sobotu 29. a v neděli 30. května od 8 do 12 hodin, reprízy vysíláme vždy od následující půlnoci.

Je akordeonistou, neúnavným propagátorem tohoto nástroje a zástupcem ředitele Pražské konzervatoře. Ladislav Horák sám absolvoval školu, kterou dnes spoluřídí, a poté Západočeskou universitu v Plzni u prof. Jaroslava Vlacha. Během studií vyhrál národní soutěž v Hořovicích a je i laureátem mezinárodních soutěží v Andoře, Itálii a Španělsku. Učí, koncertuje jako sólista, komorní hráč a v doprovodu orchestrů. Pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v Severní Americe, Asii i po celé Evropě. Reprezentuje českou akordeonovou školu v mezinárodních organizacích i jako předseda porot mezinárodních soutěží. A nás přivítal v jednom ze svých působišť, v Pállfyho paláci Pražské konzervatoře.

Ladislav Horák

„Tady je to moje srdcová záležitost,“ usmívá se do okénka mého auta, když mi otevírá starobylá vrata, abych mohla zaparkovat na nádvoří. A je proč nejet tramvají, po natáčení si odnáším těžkou tašku plnou CD. Pro posluchače Českého rozhlasu D-dur vybral pro pořad Na návštěvě samozřejmě skladby s akordeonem, ale volil také repertoár včetně barokního, který je pro jeho milovaný nástroj po úpravě vhodný. Zazní tak třeba jeden z Bachových klavírních koncertů, Vivaldiho fagotový koncert nebo Rodrigův Andaluský koncert pro kytaru. Také s akordeonem zajímavě propojí slavnou árii Madamina z Mozartova Dona Giovanniho.

Chybět nemůžou skladby Václava Trojana a Pavla Trojana, u kterých Ladislav Horák nezapomíná podotknout, že nebyli v příbuzenském vztahu: „Nejsou rodina, ale mají společnou melodiku,“ říká a hned přidává několik historek a vzpomínek. Také zazní Stravinského kultovní titul Svěcení jara, Bachův Magnificat, Schönbergova Zjasněná noc, Kilarova Orawa, Slukova Sunset Suite, jedna z Hindemithových Komorních hudeb, melodram Kafkovy sny Silvie Bodorové a další zajímavosti.

Ladislav Horák

Ladislav Horák je stejně nadšeným aktivním muzikantem a doživotním propagátorem akordeonu jako pedagogem. A jak říká, za Pražskou konzervatoř by dýchal. Nemůžeme nezmínit, že škola v roce 2021 slaví výročí 210 let od svého založení. A akordeon bude příští rok slavit 200 let od svého vynalezení. Česko je přitom jednou z akordeonových zemí, třeba právě na Pražské konzervatoři se vyučuje už od 50. let, naopak třeba v Itálii, která je Mekkou tohoto nástroje, se na konzervatořích zabydlel až v letech osmdesátých. Kvůli svému „mládí“ ale dělá akordeon vrásky mnohým hráčům. Například nemají šanci si v jiné zemi od někoho půjčit nástroj. „Většinou platí, co země, to jiný nástroj,“ vysvětluje Ladislav Horák a doplňuje úskalí různých výrobních tajemství a nejdnotnosti vzhledem ke konkurenčnímu boji výrobců. Co je ale platný trend, obecně se přechází z akordeonů klávesových spíš na ty knoflíkové, které dávají interpretovi širší možnosti.

Vysíláme v sobotu 29. a v neděli 30. května od 8 do 12 hodin, s reprízou vždy od následující půlnoci.

autor: Veronika Paroulková
Spustit audio

Více z pořadu