Ludmila Peterková: Největší radost mám, když hraju.

21. červen 2021

"Pro klarinet se píše hodně", libovala si Ludmila Peterková, když vybírala skladby do pořadu Na návštěvě, který vysíláme 26. a 27. června 8:00-12:00. Připravila Veronika Paroulková.

Hostitelka dnešní návštěvy má doma něco přes deset klarinetů, různého stáří, délek, výšek i hloubek, a uvažuje o koupi dalších, včetně humidoru, ve kterém by je uchovávala místo doutníků. Ludmila Peterková aktivně koncertuje, učí na pražské a teplické konzervatoři, vede kurzy a sama se neustále dál vzdělává. Netají se tím, že by pro klarinet dýchala a nelituje, že si ho už v dětství vybrala, i když jsou lukrativnější dechové nástroje. A pro Český rozhlas D-dur se změnila i na hudebního dramaturga pořadu Na návštěvě.  

Ludmila Peterková

Posluchačům představí skladby, které má spojené se svým dětstvím a tatínkem, nebudou chybět klarinetové ikony jako Mozartův koncert A dur, jeden z Mendelssohnových koncertních kusů, Stamicův koncert, ale také transkripce jiných známých děl pro klarinet, třeba fantazie z Carmen. Vedle toho dostane prostor i opera, barokní hudba, Beethoven, Dvořák, Čajkovskij nebo Prokofjev. Na dotaz, jak se sžila s hudbou soudobou, Ludmila Peterková odpovídá s úsměvem, že ano, že soudobí autoři jí dokonce stále něco posílají, ale že vnitřně stejně nejvíc tíhne ke klasicismu a hudbě starší. V té souvislosti si budeme hodně povídat o takzvané historicky poučené interpretaci a tomu odpovídajících nástrojích. Ona sama jich má doma asi třináct nebo čtrnáct, uvažuje o tom, že si pořídí na staré klarinety doutníkový humidor, aby je mohla co nejlépe skladovat. Na jeden z několik set let starých nástrojů dokonce přehraje pár tónů a přizná se, že uvažuje o koupi dalších nástrojů, protože ji baví se vracet do romantismu a klasicismu.

Ludmila Peterková

„Když to beru emocionálně, největší radost mám, když hraju,“ přiznává, ale dodává jedním dechem, že doma dobrovolně necvičí, že musí mít termín. A příležitostí má stále dost, i když do nich v roce 2020 samozřejmě citelně zasáhla epidemie covidu. V době všech omezení distančně učila, ale popisuje, proč se hra na dechový nástroj, podobně jako třeba zpěv, na dálku kvalitně předat nedá. A zdůrazňuje, že zážitek z koncertů, kdy lidé sedí v sále, se žádným streamem nedá nahradit. Také si budeme povídat o uplatnění klarinetistů. „Je to sice poměrně častý a oblíbený nástroj. Ale pokud se chce mít hráč dobře, měl by si vybrat třeba lesní roh nebo tubu,“ usmívá se. Ale jedním dechem dodává, že by neměnila.

Na návštěvě u klarinetistky Ludmily Peterkové budeme v sobotu 26. a v neděli 27. června od 8 do 12 hodin, reprízy vysíláme vždy od následující půlnoci.

Spustit audio

Více z pořadu