Radim Otépka: půl života s PKF
„Byl jsem uměleckým vezoucím…“, směje se Radim Otépka, dlouholetý ředitel PKF – Prague Philharmonia. Na D-dur 17. a 18. dubna 8-12:00
Začalo to už mnohem dříve, než byla založena Pražská komorní filharmonie, v roce 1991 ve Vídni po závěrečném koncertu turné Mahlerova orchestru mladých, který řídil Claudio Abbado. Účastnilo se jej také několik českých hudebníků a ti se rozhodli, že si založí vlastní orchestr. Po krátkém čase jeden z nich, začínající dirigent Tomáš Hanus, pozval ke spolupráci svého profesora Jiřího Bělohlávka, a ten byl tak nadšený, že v roce 1994 inicioval založení Pražské komorní filharmonie.
Byl u toho také Radim Otépka, původně kontrabasista, poté souběžně inspektor orchestru, a nakonec od roku 2006 i jeho ředitel. Když jej na počátku roku 2020 opouštěl, lehce si spočítal, že v něm strávil polovinu svého života, přesně 26 let. Během nich se orchestr z mladého a nadějného ansámblu proměnil ve špičkové těleso evropského formátu, dnes s názvem PKF – Prague Philharmonia. Radim Otépka s ním prožil chvíle dobré i zlé. K těm komplikovaným patří nepřetržitá existenční, možná spíše ekonomická nejistota, těleso pracuje v rámci neziskového sektoru a je mu odepřena stálá podpora v podobě příspěvku nějakého zřizovatele, takže zajištění financí je prioritou celého managementu. Radostí jsou naopak setkávání s vynikajícími umělci světového jména, z nichž Radim vzpomíná např. na klavíristu Yefima Bronfmana či na sopranistku Annu Netrebko, ale také na výborné muzikanty, kteří prošli orchestrem a dnes patří rovněž k absolutní evropské špičce – z nich uslyšíme hornistu Radka Baboráka a klarinetistku Ludmilu Peterkovou.
K nezaměnitelnému zvuku dovedl PKF její zakladatel Jiří Bělohlávek, který strávil v čele orchestru také velmi dlouhých 12 let. Radim Otépka ale s uznáním hovoří i o dalších šéfdirigentech, Kasparu Zehnderovi a Jakubu Hrůšovi, v nahrávkách představuje i Tomáše Hanuse a současného šéfdirigenta Emmanuela Villaumea.
A na co se můžeme ještě těšit? Mě zaujali dva pěvci, žijící legenda českého pěveckého umění, basista Richard Novák v nepřekonatelné interpretaci Dvořákových Biblických písní a také Dagmar Pecková, která zejména v 90. letech s orchestrem velmi ráda spolupracovala – úžasná nahrávka Beriových úprav lidových písní z různých zemí by určitě neměla uniknout pozornosti. Radim Otépka ale nevybíral jen z nahrávek „svého“ orchestru, zahraje třeba Los Angeles Symphony Orchestra s Leonardem Bernsteinem za dirigentským pultem či Concertgebouw Orchestra s Bernardem Haitinkem.
Nalaďte si stanici D-dur v sobotu 17. a v neděli 18. 4. dopoledne, začínáme jako vždy v osm hodin.