Velikonoce s duchovní hudbou a s duchovními

Víkendový čas je od roku 2017 ve vysílání stanice D-dur pravidelně věnován formátu návštěvy u osobnosti vybírající a komentující hudbu. O velikonočních svátcích 2025 je věnován hudbě duchovní. V sobotu s inspirací z rozhlasového archivu nahrávek, v neděli nahlédnutím do archivu pořadů – hudebním setkáním s českými křesťanskými duchovními Tomášem Buttou, Joelem Rumlem, Tomášem Halíkem a dnes již nežijícím Miloslavem Vlkem.

Velikonoční návštěva v rozhlasovém archivu duchovní hudby nabízí pohled na první polovinu velikonočního příběhu, na ukřižování Ježíše Krista, a to prostřednictvím Matoušových pašijí Johanna Sebastiana Bacha, Sedmi posledních slov Vykupitele na kříži od Josepha Haydna a Stabat mater Gioacchina Rossiniho. První položkou je nahrávka Raphaëla Pichona a souborů Pygmalion a Maîtrise de Radio France z roku 2022, dosud ve vysílání Českého rozhlasu neprezentovaná. Evangelistou, přednášejícím biblický text v Lutherově německém překladu, je tenorista Julian Prégardien, mezi sólisty figuruje Hana Blažíková. Sedm posledních slov nabízíme nikoli v oratorní nebo orchestrální verzi, ale v třetí autorské podobě, té komorní, v podání smyčcového kvarteta Emerson Quartet zachyceného na CD z roku 2004.

Luciano Pavarotti

Stabat mater, přemítání o Matce Boží pod křížem, zpřítomní pak v poslední hodině LP deska z roku 1972. Za Rossiniho značně operním zhudebněním středověkého textu stojí dirigent István Kertész s London Symphony Orchestra a jeho sborem a jako sólisté sopranistka Pilar Lorengar, mezzosopranistka Yvonne Minton, basista Hans Sotin… a tenorista Luciano Pavarotti.

Na druhou polovinu velikonočního příběhu, tedy na vzkříšení, se podíváme očima čtyř křesťanských duchovních, známých církevních představitelů. Během vysílání zazní v jejich výběru jednak různé duchovní písně, jednak úryvky ze Stabat mater Antonína Dvořáka, hudba Petra Ebena, Arthura Honeggera, Arvo Pärta, Krzysztofa Pendereckého a ze starších období Deitricha Buxtehudeho, Josepha Haydna, Wolfganga Amadea Mozarta, Georga Friedricha Händela a dalších klasiků, samozřejmě včetně ukázek z oratoria Mesiáš. A kdo jsou ti čtyři hostitelé, kteří byli u mikrofonu Českého rozhlasu Vltava v roce 2010 v hodinových pořadech Duchovní hudba a jejichž úvahy a hudební návrhy po letech znovu oživujeme?

Prvním, kdo se zamýšlí nad velikonočním příběhem, to znamená nad pašijemi a hlavně nad vzkříšením, je nejvyšší představitel Církve československé husitské, její zvolený patriarcha Tomáš Butta. Přibližuje při tom tradici české reformace i bohoslužebnou praxi své církve. Druhým, podávajícím svědectví o křesťanském pohledu na nejdůležitější svátky církevního roku, je kardinál Miloslav Vlk, tehdejší pražský římskokatolický arcibiskup, jehož život se mezitím v roce 2017 už uzavřel.

Jako třetí přichází se zamyšlením nad slavením svátků a nad velikonočním příběhem protestantský kazatel, tehdejší synodní senior Českobratrské církve evangelické Joel Ruml. A ve stejném roce 2010 vzniklo v rozhlasovém studiu i poslední ze čtyř setkání – velikonoční hudební pořad natočený s vysokoškolským pedagogem, katolickým knězem a angažovaným, mezinárodně oceňovaným intelektuálem Tomášem Halíkem.

ČRo D-dur, 19. a 20. dubna od 8 do 12 hodin, v repríze vždy po půlnoci  

autor: Petr Veber

Více z pořadu