Auber - Vhodně uloupené diamanty

29. září 2025

Téměř surrealistickou romantickou operu vysíláme na D-dur v neděli 5. října v 16:00.

Francouzský komponista doby romantismu, Daniel-François Esprit Auber, pohnul dějinami opery. Napsal 48 oper, z toho 36 komických a přesto se z jeho díla hraje jen hrstka oper – mezi nimi stále populární Němá z Portici, komedie Fra Divolo a Černé domino. V posledních desetiletích bylo uvedeno pouze devět z jeho osmačtyřiceti oper. Mezi nimi Korunní diamanty, Haydée, Manon Lescaut nebo Siréna. Zmíněná Manon Lescaut předcházela zhudebnění Masseneta a Pucciniho, všechny podle románu Abého Prévosta.

Darmo připomínat, že i další Auberovy opery jsou zajímavé. Důležitá je třeba velká opera Gustav III aneb Maškarní ples, která inspirovala Verdiho, nebo svého času velmi populární komedie Bronzový kůň. Komedie Siréna inspirovala Liszta ke kompozici klavírní Grande fantaisie na tyrolské téma z této opery. Anebo za zmínku stojí komedie Ďáblův podíl, která je volně inspirována anekdotou ze života kastráta Farinelliho.  A ještě lze připomenout komickou operu První den štěstí, kterou Auber napsal v 86 letech a která se od premiéry v roce 1868 do konce století se hrála 175. Na druhé straně jsou oblíbené a často uváděné a nahrávané brilantní předehry k operám.

 První opery psal Auber na libreta několika libretistů, ponejvíce Planarda, než se v roce 1822 setkal s Eugènem Scribem, který byl v první polovině 19. století velmi populární a žádaný. Ten poskytl texty dalším komponistům, mezi nimi byli Halévy, Adam, Meyerbeer, Verdi, Gounod nebo Offenbach. Wagner má od něho libreto Bludného Holanďana.

První spoluprací Aubera se Scribem byla tříaktová komická opera Leicester, aneb hrad Kenilworth, podle historického románu Waltera Scotta Kenilworth. Scribe spolupracoval s Auberem na jeho 41 operách až do své smrti a prosadili se jako nejúspěšnější skladatelé komických oper ve Francii. Slavná árie Proč pláčeš z opery Koncert u dvora měla celosvětový úspěch. V Anglii a Spojených státech byla uváděna pod názvem Moje drahá sestra. A nakonec se tato árie dostala do opery Němá z Portici, nejúspěšnějšího díla dvojice Auber Scribe. Po Scribeově smrti v roce 1861 Auber složil již jen dvě opery, obě s librety Adolphe d'Enneryho a Eugèna Cormona První den štěstí a Sen o lásce.

Ve vysílání 5. října 2025 uvádíme Korunovační diamanty z roku 1841. Robert Ignatius Letellier, autor studie na serveru Cambridge Scholars Publishing uvádí, že opera „je dílem skutečně rafinované, téměř surrealistické fantazie. V mnoha ohledech představuje jakousi destilaci umění Scribea a Aubera, v některých ohledech syntézu zemitější komedie Fra Diavola a téměř duchovní sofistikovanosti Černého domina.

Děj i hudba dovádějí přirozené instinkty obou tvůrců k jejich extrémnímu rozsahu.“Děj opery se týká portugalské princezny Catariny, která uloupí své vlastní korunovační klenoty, aby zabránila jejich zpronevěření zkorumpovanými politiky. Spřátelí se s bandity a v přestrojení za jejich vůdce se setkává s hrdinou, kterým je Don Henrique de Sandoval a bere ho jako rukojmí, dokud se děj naplněný sérií převleků a nedorozumění nedovede k šťastnému konci.

Daniel-François Esprit Auber se vymykal obrazu operního skladatele. Oproti současníkům nikdy vědomě nevyznával svojí romantickou estetiku a svou niternou vážnost překrýval sebeironickým postojem. Vedle toho nedirigoval a ani nechodil na svoje opery.  Svěřil se, že kdyby slyšel provedení své hudby, že by nikdy nenapsal ani notu. Byl podivín v tom, že nikdy neopustil město. Kromě pobytu v Londýně ve svém mládí už nikdy z Paříže za šestašedesát let svého života nevystrčil ani nohu. Prý neměl rád cestování a život na venkově, naopak miloval pařížské salony, společnost dam a jízdu na koni. A nikdy se neoženil.

autor: Rafael Brom
Spustit audio