Bohéma z Metropolitní opery on line
Záznam představení v newyorské Metropolitní opeře 13. ledna 2024 vysíláme na D-dur 21. ledna v 16:00 a pak on demand zde. Řídí Marco Armiliato.
Nejsem stvořený pro heroická gesta. Mám rád malé věci a mohu a chci zhudebňovat jen prosté příběhy, které jsou pravdivé, vášnivé a lidské, zasahující srdce.
To jsou slova Giacoma Pucciniho (1858-1924), velkého následovníka Giuseppa Verdiho a nejvýznamnějšího reprezentanta italského verismu.
Puccini pocházel z početné hudebnické rodiny, už v dětském věku byl zdatným varhaníkem, na milánské konzervatoři byl žákem Amilcare Ponchielliho. Je autorem celkem dvanácti hudebně dramatických děl. První Le Villi vznikla ve skladatelových 26 letech, o pět let později pak dnes zapomenutý Edgar. V období 1890-92 píše Puccini svou Manon Lescaut, ve které je už patrný skladatelův osobitý styl. Tímto titulem vstoupil do velice konkureční situace – operu na stejný námět napsal i jeho francouzský současník Jules Massenet.
Premiéra Pucciniho Manon Lescaut se konala 1. února 1893 v Teatro Regio v Turinu a byla mimořádným úspěchem, který zcela naplnil očekávání nakladatele Ricordiho a Puccinimu poskytl existenční jistotu, která mu dovolila věnovat se následně jen hudební tvorbě. Pro svou další operu La Bohème našel Puccini námět, který mu až nápadně připomínal jeho studentské roky v Miláně. Jeho autorem je francouzský romantický literát Henri Murger (1822-1861), jehož příběhy ze života pařížských umělců Scènes de la vie de bohème publikoval pařížský kulturní deník Le Corsaire v letech 1847/48 a počátkem padesátých let vyšly knižně. Pucciniho na námět upozornil jeho v té době ještě úspěšnější kolega Ruggero Leoncavallo (1857-1919), který se sice začal látkou zabývat, ale pak na zkomponování rezignoval z důvodu svého zaneprázdnění jinými kompozicemi. Puccini sice hned zájem neprojevil, nicméně tip měl stále na paměti. Když se oba skladatelé opět setkali v březnu 1895 v jedné milánské kavárně, zjistili, že na zhudebnění působivého příběhu mladých umělců z pařížského Montmartru pracují oba. Přátelské vztahy tím skončily, ale nikoli práce na opeře.
Puccini zvolil za své spolupracovníky libretisty Giuseppe Giacosu (1847-1906) a Luigi Illicu (1857-1919) a kompoziční práci se věnoval v Torre del Lago blízko Viareggia, kde bydlel až do konce života v domě, který je dnes skladatelovým muzeem. Původní premiéra opery La Bohème se konala 1. února 1896 v Teatro Regio v Turínu, dirigentem byl legendární Arturo Toscanini. Úspěch, který tam měla Manon Lescaut, se ale neopakoval, ohlas v tisku byl zdrženlivý. Teprve inscenace v Palermu o dva měsíce později byla jednoznačně úspěšná a přispěla k následnému šíření díla mimo Itálii. Bohéma se stala průlomovým dílem, které potvrdilo Pucciniho mistrovství. Zaujal pozici prvního italského skladatele a jeho díla se rychle prosadila i na jeviště evropských operních domů.
Vysíláme záznam představení v newyorské Metropolitní opeře 13. ledna 2024.
V nadčasové inscenaci proslulého režiséra Franca Zefirelliho zpívají: Elena Stikhina (Mimi), Kristina Mikhitaryan (Musetta), Stephen Costello (Rudolf), Adam Plachetka (Marcel), Krzysztof Bączyk (Collin), Rodion Pogossov (Schaunard), Donald Maxwell (Benoît / Alcindor), Ned Hanlon (Důstojník), Jonathan Scott (Seržant), Gregory Warren (Parpignol).
Spoluúčinkuje Sbor Metropolitní opery, sbormistr Donald Palumbo.
Hraje Orchestr Metropolitní opery, řídí Marco Armiliato
Po odvysílání 30 dní k on line poslechu.