Martin Smolka - znovu všechno od píky

25. červen 2021

Návštěvu u skladatele Martina Smolky vysílá stanice D-dur 3. a 4. července 8:00-12:00.

Znáte-li někoho mnoho desetiletí, je těžké představit ho s nadhledem. Vypůjčuji si tedy citát ze stránek jeho nakladatele, v němž se praví, že Martin Smolka se do každého nového díla pouští „s pocitem, že se musí učit nebo dokonce objevovat všechno znovu od píky“.

Martin Smolka je absolventem oboru skladba na pražské AMU, jako ke svým pedagogům se hlásí především k Františku Kovaříčkovi, u něhož studoval na Pražské konzervatoři, a k Marku Kopelentovi, jehož byl soukromým žákem. V první polovině 80. let spoluzakládal soubor Agon. Zkoumání zvukového materiálu je pro něj nekonečným dobrodružstvím, které ho nepřestává lákat a bavit. Patří k němu i odborný zájem o cesty české hudební avantgardy, grafickou notaci a podobně.

Martin Smolka

Zkomponoval mnoho skladeb na objednávku prestižních hudebních festivalů jako Varšavský podzim, Donaueschingenské hudební dny, Wittenské dny nové komorní hudby, Musica Viva v Mnichově nebo Pražské jaro. Za operu Nagano dostal cenu Alfreda Radoka (2004). Od roku 2003 vyučuje kompozici na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Jeho skladby vycházejí na nahrávkách v sousedství skladatelů jako Louis Andriessen, Mauricio Kagel, Georg Friedrich Haas, Agata Zubel, v nastudování špičkových interpretů jako Ensemble Recherche, Freiburský barokní orchestr, Symfonický orchestr a sbor SWR aj.

V posledním období Martin hodně spojuje svou hudbu s duchovními inspiracemi. Ze svých skladeb během našeho setkání sice žádnou k poslechu nenabízí, ale svůj hudební svět nám představuje v barvité šíři od staré hudby po tu nejnovější. Hodně vokální – skladby Jana Dismase Zelenky, Josquina Desprez, Antonia Vivaldiho, Dmitrije Šostakoviče, Arvo Pärta a další starou i novou hudbu v interpretaci souborů Cappella Mariana, Singer Pur nebo Ensemble Vocal Européen. Část z mnohem rozsáhlejší skladby Hanse Abrahamsena Let me tell you si vychutnáme v podání fenomenální Barbary Hannigan.

 „Cageovy Sonáty a Interludia se fakt příjemně poslouchají, nejsou to žádné těžko stravitelné modernismy.“

Martin Smolka

Jako osobnost, která je doma na mezinárodní scéně, se Martin samozřejmě zná s mnoha kolegy z hudebního světa osobně, jeho výběr hudby pro dvě víkendová dopoledne na naší stanici má tedy často osobní rozměr, který s námi sdílí – soubor Arte dei Suonatori zahajoval před sedmi lety Martinovou skladbou Semplice Varšavský podzim, Singer Pur premiérovali jeho skladby, s kytaristou Pavlem Steidlem, v jehož podání budeme poslouchat několik capriccií Luigiho Legnaniho, skladatelem Adriánem Demočem, do jehož hudebního světa nahlédneme dvěma větami z jeho Kvarteta, nebo Danielem Matejem, uměleckým vedoucím souboru Veni, v jehož podání zazní iniciační skladba minimal music, pojí Martina přátelství hudbou sycené a stvrzované.

 „Rileyho In C jsem hrál vícekrát a mohu říci, že je to až na pokraji transu.“

O takové a mnohé jiné hudbě – nechybí ani sondy do stálic koncertních sezón v podobě děl Johanna Sebastiana Bacha, Ludwiga van Beethovena, Petra Iljiče Čajkovského, Gustava Mahlera, Leoše Janáčka – Martin Smolka vypráví ve svém pražském bytě a na stanici D-dur se za ním na návštěvu vypravíme v sobotu v neděli 3. a 4. července, vždy od 8:00 do 12:00 hod., repríza o půlnoci.

Spustit audio

Více z pořadu