Martina Janková - komediant k pohledání

11. únor 2018
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Martina Janková
0:00
/
0:00

Víkendové dopoledne na D-dur s pěvkyní Martinou Jankovou

Martina Janková je člověk, ze kterého optimismus a životní elán a radost přímo vyvěrá. A navíc je to nakažlivé, obzvlášť když se začne světová sopranistka českého původu, žijící ve Švýcarsku, najednou z plna hrdla smát…A tato slunečná povaha proniká podle mého názoru i do ztvárňovaných rolí, přestože Martina je komediant (ať mi to promine) skutečně k pohledání.  Její Zuzanka nebo Cherubín v Mozartově opeře Figarova svatba budila vždycky šťastný úsměv na tváři prezidentky festivalu v Salcburku dr. Helgy Rabl – Stadler i třeba ze záznamu, nemluvě o divácích v hledišti přímo při představení.

   Martina Janková je vyhledávaná nejen jako mozartovská pěvkyně, ale také jako představitelka Janáčkových operních rolí, a nedávno si vyzkoušela i francouzský impresionismus, když loni v květnu vystoupila v americkém Clevelandu v titulní roli Debussyho opery Pelléas a Mélisanda.  Nadšením nešetřila kritika ani diváci. „Martina Janková, ztvárňující tuto titulní roli poprvé, byla ideální Mélisandou, plnou mysteria a nevinnosti. Že má jasný, zářivý hlas, víme už z předchozích produkcí Mozartových oper a Lišky Bystroušky, nyní si ale musela osvojit i ten zvláštní nepopsatelný charakter, podobny soše.“  

Poloscénické představení se uskutečnilo v proslulé Severance Hall -  Cleveland totiž nemá operní scénu, ovšem současný šéfdirigent orchestru Franz Welser- Möst zde operu zpřístupňuje tímto zajímavým způsobem. Spolupracuje přitom s izraelským režisérem Yuvalem Sharonem, který využívá zadní prospekt pódia k doprovodné scénické akci; protagonisté jsou umístěni na stupíncích mezi hráči orchestru. Pelléa zpívala hvězda MET- barytonista Elliot Madore, Golauda německý basbarytonista Hanno Müller Brachmann. Clevelandský orchestr, stejně jako jeho šéfdirigent, patří ke světové špičce. Janáčkovu Lišku Bystroušku opět s Jankovou v titulní roli vidělo v inscenaci založené na podobném poloscénickém principu loni na podzim několikrát i publikum vídeňského Musikvereinu. Martina na to při našem setkání velice vzpomínala…Úspěšná produkce zavítá ještě do Mnichovského Gasteigu.

Proto nás také Martina Janková v první části naší Návštěvy zavede do svého janáčkovského světa, prolnutého hudbou jeho současníků - Debussyho, Stravinského, Richarda Strausse a Šostakoviče.

Martina Janková vánoční

Ze severu Moravy do světa

Rodačka ze severní Moravy absolvovala kromě ostravské konzervatoře proslulou Scholu cantorum v Basileji, dlouhá léta byla sólistkou opery v Curychu a už tehdy zpívala na mnoha dalších předních scénách a koncertních pódiích, což praktikuje už dalších pár let s daleko větší intenzitou jako umělkyně tzv. na volné noze. A už jako švýcarská občanka. S manželem a synem žije nedaleko Bernu, odkud vyjíždí do světa.

Martinu Jankovou znají operní a koncertní návštěvníci ve Vídni, Lucernu, Tel Avivu, Paříži, Mnichově, Barceloně, v milánské La Scale ( tady zpívala Krásu –Bellezzu – ve scénickém provedení Händelova oratoria Triumf pravdy a času);  a brzo i v Helsinkách, kde  ztvární hlavní roli v zřídkakdy uváděné ( pokud vůbec) opeře Gustav Vasa Mozartova současníka Leopolda Koželuha. Spolupracovala a spolupracuje s osobnostmi typu Sira Nevilla Marrinera, Johna Eliota Gardinera, Nikolause Harnoncourta – historky o spolupráci s ním si v pořadu nenechte ujít, ukázku si můžete poslechnou hned -, nebo s Philippem Herreweghem, Ivanem Fischerem, Riccardo Chaillym, Willamem Christiem, Simonem Rattlem atd. Vesměs jsou to specializované projekty staré hudby, ale zdaleka ne jen té.

Takže pro nás do druhé části Návštěvy vybrala kantáty Johanna Sebastiana Bacha a oratorium Eliáš Felixe Mendelssohna Bartholdyho, který za znovuzrozením Bachova díla stál – a které Martina několikrát zpívala Je to exkluzivní nahrávka, na které jsou sólisty Bryn Terfel, Reneé Fleming, Patricia Bardon, John Mark Ansley a další; dále zpívá Sbor festivalu Edinburgu a Orchestr doby osvícenství a celé provedení řídí Paul Daniel.

V sobotu a v neděli 17. a 18.února od 8:00 do 12:00 s reprízami po půlnoci

Spustit audio

Více z pořadu