Na návštěvě u Jiřiny Markové Krystlíkové
Energická dáma, sopranistka, pedagožka, dlouholetá sólistka Opery Národního divadla a již dvacet let umělecká ředitelka Dětské opery Praha se už řadu let věnuje mladým adeptům zpěvu. Byt je rozdělen do několika učeben, v každé z nich je klavír a obrovské množství not, knih a fotografií, které připomínají nejen dlouholetou úspěšnou kariéru Jiřiny Markové-Krystlíkové, ale také jejích starších či mladších kolegů, a to nejen z Národního divadla. 1. a 2. srpna od 8:00 do 12:00
Naše hostitelka nejprve vypráví o své cestě k hudbě a zpěvu. Původně chtěla být herečkou, milovala americké muzikály a umění Barbry Streisandové. Klasický zpěv nakonec zvítězil, ale důsledné herectví a snaha o opravdovost, byla později vlastní každé ze zpěvaččiných rolí. A byly jich desítky…
Jiřina Marková Krystlíková absolvovala Pražskou konzervatoř u prof. Zdeňka Jankovského a již při studiu hostovala v Národním divadle v úloze Barče ve Smetanově Hubičce a Papageny v Mozartově Kouzelné flétně. Pěvecké studium poté rozvíjela na interpretačních kurzech v Sieně a Bayreuthu. Sólistkou Opery ND byla v letech 1978 až 2001 a vytvořila zde role českého i světového repertoáru, postupně v subretním, lyrickém, mladodramatickém i dramatickém oboru. Jednou z jejích celoživotních lásek je Antonín Dvořák a jeho opera Rusalka, ve které postupně vytvořila Lesní žínku, Kuchtíka, titulní roli, Cizí kněžnu a nedávno v rámci dětského představení Rusalenka také Ježibabu. S obrovskou oblibou se Jiřina Marková Krystlíková v průběhu své aktivní pěvecké dráhy věnovala také Dvořákovým Písním milostným. Árie Rusalky i celý písňový cyklus v jejím podání v rámci návštěvy zazní.
Další z bohaté řady rolí, které Jiřina Marková Krystlíková vytvořila na scéně Národního divadla, je Jitka ze Smetanova Dalibora. Společně se zaposloucháme do výběru z vůbec poslední nahrávky dirigenta Zdeňka Košlera, která byla pořízena v roce 1995. A připomeneme také jednu ze zpěvaččiných nejmilejších rolí, Janáčkovu Káťu Kabanovou.
Naše hostitelka se netají tím, že je velkou obdivovatelkou tvorby Richarda Wagnera. Ačkoliv ji v její kariéře tak trochu míjel, ráda se do jeho hudby pokaždé zaposlouchá. A pro nás vybrala části z nahrávky opery Tristan a Isolda s pěvci Birgitou Nilssonovou a Fritzem Uhlem, a dirigentem Georgem Soltim. Řeč bude také o zpěvaččině celoživotním vzoru a inspiraci, o sopranistce Mirelle Freniové. Vyslechneme společně celé druhé dějství Pucciniho opery Tosca, ve které tato italská diva vytvořila titulní roli.
Těžiště témat v rámci druhé, nedělní návštěvy bude v pedagogické práci Jiřiny Markové Krystlíkové. Budeme se věnovat zejména Dětské opeře Praha, kterou před dvaceti lety založila, a kterou už prošly stovky pěveckých talentů. Z bohatého repertoáru této instituce zazní „terezínská“ verze opery Hanse Krásy Brundibár a také půvabná opera Jaroslava Křičky Ogaři. Jiřina Marková Krystlíková svým žákům vštěpuje nejen lásku k hudbě, ale také pokoru a úctu k předchozím pěveckým generacím. Jak sama nejlépe říká: „Jste další cihličky, ze kterých je postaven kouzelný chrám hudby. A nesmíte zapomínat na to, že pod vámi jsou ti, kteří tvoří základy a hodnoty vašeho budoucího umění. A od nich byste se měli inspirovat a učit.“ Skutečnost, že na předchozí pěvecké generace se často zapomíná, Jiřinu Markovou Krystlíkovou velmi trápí. Na závěr druhé návštěvy pro nás proto vybrala scény z legendární nahrávky Dvořákovy Rusalky s pěvci Miladou Šubrtovou, Ivo Žídkem a Eduardem Hakenem.
Na ČRo D-dur 1. a 2. srpna od 8:00 do 12:00