Návštěva u Barbary Marie Willi
Naší hostitelkou bude brněnská cembalistka, varhanice, specialistka na kladívkový klavír a také muzikoložka Barbara Maria Willi. Na D-dur 12. a 13. března 8:00-12:00.
Druhý březnový víkend strávíme v Brně. Naší hostitelkou bude tentokrát cembalistka, varhanice, specialistka na kladívkový klavír a také muzikoložka Barbara Maria Willi. A i tentokrát zazní hudba, kterou pro nás hostitelka vybírala podle svého srdce i profesního zaměření. Na stanici D-dur vysíláme v sobotu a neděli od 8.00 do 12.00 hodin.
Vždycky říkám, že jsem Češka s německým migračním pozadím. Moje maminka je Polka a já jsem vždycky toužila zažít něco slovanského. Když mi profesor Heller zavolal, že bych mohla založit obor hry na varhany na vysoké škole v Brně, tak jsem neváhala.
Barbara Maria Willi je česko-německá cembalistka, varhanice a specialistka na kladívkový klavír a také dramaturgyně a organizátorka koncertních cyklů staré hudby. Je profesorkou hry na cembalo na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Zdejší hudební fakultu, kde založila katedru staré hudby, v současnosti jako její děkanka řídí. Působí jako hostující profesorka například na prestižní Královské konzervatoři v Den Haagu, v Nizozemí a vede mistrovské kurzy u nás i v zahraničí. Koncertuje po celém světě a spolupracuje s předními hudebními umělci i soubory. Jako interpretka nahrála nepřehlédnutelný štos CD u předních evropských nahrávacích společností a získala řadu ocenění.
Barbara Maria Willi se k hudbě dostala díky schopnosti mít své sny. Od dětství toužila hrát na klavír a rodiče ji v jejích snech podporovali a to i přesto, že sami doma klavír neměli. Proto jako malá dívenka pravidelně cvičila v zákristii vesnického kostela na starší klavír pravděpodobně z roku 1900. To bylo její první setkání s historickým nástrojem. Poté docházela do Institutu pro duchovní hudbu, kde se učila hře na varhany, klavír a hudební teorii a toužila se naučit hrát také na cembalo.
Po absolvování gymnázia studovala hru na klavír a hudební teorii na Vysoké hudební škole ve Freiburgu, kde později rozšířila své studium také o vysněný obor hry na cembalo u Stanislava Hellera. Setkání s profesorem Hellerem se stalo pro Barbaru Willi osudové. Byl to on, kdo ji přivedl nejen k vysněnému cembalu, ale také k jejím slovanským kořenům a později i do Brna.
Následovalo studium hry na cembalo na Národní konzervatoři ve Štrasburku a postgraduální studium na vysoké škole Mozarteum v Salcburku. Jejími učiteli zde byli například Nikolaus Harnoncourt nebo Kenneth Gilbert. Po příchodu do Brna absolvovala ještě postgraduální studium na Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity.
Od roku 1991 působí Barbara Maria Wilii na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Tehdy jí totiž její pedagog Stanislav Heller zprostředkoval možnost zde založit nový studijní vysokoškolský obor – hru na cembalo, který později rozšířila také o Katedru varhanní a historické interpretace. Oddělení dnes připravuje špičkové studenty, o něž se zajímají prestižní evropské vysoké školy i hudební instituce. Barbara Willi tak významně ovlivnila proměnu paradigmatu interpretace staré hudby. Změnu, která byla pro počátek 90. let minulého století charakteristická. Díky soustavnému studiu hudebních pramenů 17. a 18. století veřejnosti představila celou řadu zapomenutých českých autorů.
Barbaru Marii Willi charakterizuje její entuziazmus a touha přinášet do hudebního vnímání nové úhly pohledu i schopnost o hudební historii a teorii velmi poutavě hovořit. Dokladem může být její komentář při naší návštěvě. Po oba dny nás provázela světem hudební historie tak přesvědčivě, že se i složitá témata v jejím podání stala záživným bestselerem. Společně jsme vždy, podle jejích slov „nasadili detektivní klobouk“ a vydali se na cestu nových zjištění.
Pozitivní atmosféru milého setkání navíc umocnila znějící hudba, často také v interpretaci naší hostitelky. Zatímco sobotní dopoledne Barbara Maria Willi věnuje převážně starší hudbě, v neděli svůj výběr rozšíří i o hudbu soudobou a to nejen artificiální.
V pořadu zazní například hudba Jiřího Antonína Bendy, Franze Xavera Richtera, Jána Jozefa Röslera, Josepha Haydna, Václava Jana Křtitele Tomáška, Jana Václava Voříška, Johanna Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadea Mozarta, Johanna Heinricha Schmelzera, Franze Schuberta anebo také Antonína Dvořáka. Z novější hudby to budou autoři György Ligeti a Peter Graham.
Zazní ovšem také kapverdská hudba, při které se dokáže Barbara Maria Willi opravdu odreagovat. Ale více už neprozradíme. Nechte se příjemně překvapit.