Někdy máte problém varhany vůbec zapnout - ihned k poslechu

Jaroslav Tůma není klavírista a nechce, aby se mu tak říkalo. Byli jsme u něho na návštěvě a zkrácenou verzi teď nabízíme k poslechu.

Ve své pražské pracovně má Jaroslav výstavní cembalo a cvičební nástroj, kterému říká harmonium, aby zdůraznil, že královský nástroj by měl znít skutečně jinak, ne jako heligónka. Varhany ale mohou hráče pořádně překvapit, často nemile, každý nástroj je jiný a varhaník musí být připraven na cokoli. Třeba na takzvanou lomenou oktávu, kde některé klávesy hrají různé noty, podle toho, kde je stiskneme…

Jaroslav Tůma mi předložil pečlivě uspořádaný seznam skladeb, které chce pustit, v němž ale zcela chyběly jeho nahrávky. Ty jsem tam musel doplnit skoro násilím. Jaroslav dal přednost svým kolegům, kteří ho v životě ovlivnili. Jsou mezi nimi mladí umělci, i historické legendy, průkopníci autenticity, i původci mnohdy dosti odvážných transkripcí a stylových syntéz. Část hudby je vyloženě adventní, zaznějí i koledy v rafinovaných úpravách.

Přísný pan profesor...

V improvizaci se vždy musíte opřít o nějakou jistotu.

Od pedagoga Jaroslava Tůmy se nám dostane i malého školení v oboru improvizace. Jak moc má být připravená? I ten nejtalentovanější improvizátor musí dlouho, tvrdě cvičit, naučit se postupy, o které se bude při hraní moci opřít. Jaroslavu Tůmovi jsem dal téma, samozřejmě v D-dur, které na své cembalo brilantně rozvinul do složité polyfonní kompozice. Když dohrál, řekl, že tohle byl takový ten nejjednodušší způsob, jak se to dá udělat…

U harmonia

Ve výběru Jaroslava Tůmy, který nás pozval do své pracovny, uslyšíme barokní a renesanční tance, Koželuhovu symfonii, Martinů a Mozartův houslový koncert, Ravelovu triovou sonátu, Brittenovu Chválu koled, Bachovu flétnovou sonátu hranou na fagot, Sukovo Trio, kousek Rybovky, koledy a mnoho dalšího.