Zdeněk Klauda: O životě za klavírem, s taktovkou a J. J. Rybou
Pyšní se tím, že ho celou ZUŠ nedonutili zpívat. Dnes je šéfkorepetitorem Národního divadla a při práci s kolegy samozřejmě musí zpívat denně. Kromě toho je Zdeněk Klauda klavírista, flétnista, skladatel, dirigent a hudební manažer. Poslouchejte 23. a 24. září nebo zde on-line!
Sešli jsme se v jedné z korepetičních místností v Provozní budově Národního divadla. Zdeněk připravil pestrý hudební přehled skladeb, které se nějak týkají jeho bohatého profesního života, nebo které má z nějakého důvodu rád. Samozřejmě, že nechybí málo známá, za to velmi zajímavá tvorba Jakuba Jana Ryby, jehož hudební odkaz Zdeněk neúnavně šíří. Spoluzaložil Festival věnovaný tomuto skladateli, který probíhá právě v těchto dnech, se svým orchestrem L´Armonia Terrena hraje jeho hudbu, některá díla vydal už i na CD a chystá další. V playlistu jsou také zajímavé komorní skladby a Zdeněk vzpomíná na příležitosti, s kým měl možnost je na pódiu hrát. A samozřejmě ve výběru nechybí klavír a lidský hlas.
Rozhovor natáčíme u klavíru, který sice nemá optimální kvalitu a barvu koncertních křídel, přesto Zdeněk občas přehraje motiv, o kterém právě mluví.
Zdeněk Klauda se od dětství věnoval skladbě, hře na klavír a na flétnu. Hudební vzdělání získal na gymnáziu Jana Nerudy pod vedením prof. Miroslava Kubičky, kde zároveň studoval i hru na flétnu u prof. Vladislava Paulíka a klavír u prof. Dináry Souleimannové. Na Akademii múzických umění pak absolvoval obor dirigování u prof. Hynka Farkače. Studia skončil v roce 2005 a vzápětí nastoupil do stálého angažmá v Národním divadle v Praze (od roku 2018 jako asistent dirigenta a vedoucí hudební přípravy). Jako skladatel publikuje u amerického nakladatelství „Alliance publications, Inc.“
V roce 2008 byl přizván k nastudování Dvořákovy Rusalky v rámci festivalu Salzburger Festspiele a od té doby ho pravidelně zvou ke spolupráci prestižní evropské operní domy jako Bayerische Staatsoper Mnichov, Opera Valencia nebo Opéra national de Paris. V roce 2012 se podílel na hudebním nastudování Janáčkových Příhod lišky Bystroušky pro legendární festival v Glyndebourne a v další sezóně pak Mozartovy Figarovy svatby tamtéž. Jako asistent dirigenta spolupracoval třeba s Franzem Welser-Möstem, Kyrilem Petrenkem, Vladimirem Jurowskim nebo Tomášem Netopilem. V roce 2012 získal 3. cenu na dirigentské soutěži v Rumunsku.
Poslouchejte 23. a 24. září nebo zde on-line!