Čarostřelec z českých roklí a lesů (200 let od premiéry)

2. červen 2021

Pořádná dávka romantiky pod taktovkou Karlose Kleibera je připravena na neděli 6. června v 16:00.

Ilustrace k opeře Čarostřelec Carla Marii von Webera

Málokterá opera měla takový vliv na další vývoj německé opery, jako Čarostřelec. Je to dílo svou popularitou na německých scénách srovnatelné s Prodanou nevěstou u nás. A letos v červnu uplyne 200 let od premiéry této nejslavnější opery Carla Marii von Webera. Původní hororový námět skladatel převedl do singspielu, který má všechny rysy romantismu: barvité a téměř lidové melodie, kolorit loveckých scén s lesními rohy, strašidelný noční les a nebezpečný obchod s temnými silami, a samozřejmě příběh lásky Maxe a Agáty…

Weber je také zajímavě spojen s českým prostředím. Působil jako kapelník v Praze, ale pak také v Drážďanech, a pobýval v lázních Libverda na úpatí Jizerských hor německo-českém pohraničí. Děj je původně situován do šumavských lesů – ovšem tajuplná Vlčí rokle v ústřední a nejromantičtější noční scéně opery Čarostřelec mohla být inspirována jak roklemi v Jizerských horách, tak roklemi Česko-saského Švýcarska. Tam pravidelně zajížděl jako kapelník v Drážďanech a není náhoda, že slavná Semperova opera považuje Čarostřelce za stejně důležité repertoárové dílo, jako Wagnerovy opery, které tu měly premiéru.

Premiéra Čarostřelce se sice konala 18. června roku 1821 v Berlíně. Ovšem vzorová nahrávka Čarostřelce má drážďanské kořeny – natočil ji legendární dirigent Carlos Kleiber se Staatskapelle Dresden a pozval si dvě největší pěvecké hvězdy této scény, i u nás dobře známé: tenoristu Petera Schreiera a basistu Theo Adama. Nedělní blok doplní i další Kleiberovy nahrávky. A jinak, letní výlety po místech, které mohly inspirovat Čarostřelce, můžeme jenom doporučit.

Poslouchejte v neděli 6. 6. v 16:00

Spustit audio