Její pastorkyňa z Římské opery
Janáčkovu nejslavnější operu vysíláme exkluzívně na D-dur 1. prosince v pravidelném operním čase v 16:00.
Opery Leoše Janáčka jsou stále častěji inscenovány na zahraničních scénách a setkávají se s nadšeným přijetím u publika. Mimořádnou zásluhu má v tomto ohledu Římská opera, která v každé z posledních tří sezón uvedla jednu z Janáčkových oper – v lednu 2022 to byla Káťa Kabanová, v květnu minulého roku Z mrtvého domu a 1. května tohoto roku to byla Její pastorkyňa, na zahraničních scénách uváděná pod titulem Jenůfa. Právě ona udělala ze svého tvůrce světově uznávaného operního skladatele.
V základu opery stojí drama Gabriely Preissové, literátky, která si v naší kulturní historii vydobyla čestné místo jako průkopnice ženské emancipace. Hrdinky jejích děl jsou přímými a silnými osobnostmi, které svým odhodláním a morálním i kvalitami přesahují své mužské protějšky. Její pastorkyňa ztvárňuje příběh Jenůfy, jejíž život řídí nekompromisními postoji v zájmu cti a respektu její nevlastní matka Kostelnička. Jenůfa fatálně doplatí na svůj vztah k lehkovážnému Števovi, čelí tradičnímu myšlení uzavřené venkovské komunity, aby nakonec přijala nabídku na společnou cestu životem od laskavého a morálně silného Laci - Števova nevlastního bratra.
Janáček se volbou takového námětu odvážně vydal proti ustálené operní konvenci. Hledal odpovídající výraz pro věrohodné ztvárnění „obyčejných“ postav a jejich charakteristického výrazu. Dlouhodobě a velice intenzivně se zabýval zvukovou strukturou mluvené řeči a právě to se promítlo do hudebního stylu jednotlivých pěveckých partů a spoluutvářelo psychologické profily jednajících osob. Janáčkovi se podařilo velice expresivní hudbou vytvořit působivé dramatické situace a prohloubit účinek drsného příběhu z moravského venkova. Cesta Její pastorkyně na operní jeviště nebyla jednoduchá. Janáčkovy ambice zadat dílo k provedení Národnímu divadlu v Praze se setkaly s odmítnutím. Její pastorkyňu přijalo k provedení národní divadlo v Brně, kde se konala úspěšná premiéra 21. ledna 1904.
Nicméně klesající úroveň repríz vyvolala u Janáčka pochybnosti, které jej vedly k revizím. Mezním datem byl rok 1908, kdy vyšlo ve vídeňském nakladatelství Universal Edition tištěné vydání díla, které označované jako „brněnská verze“. Pro pražské uvedení v roce 1916 byla Její pastorkyňa dále zrevidována a opatřena četnými retušemi vycházejícími vstříc konvenční operní praxi. Tato verze označovaná jako „Kovařovicova“ se pak poměrně nadlouho stala základem inscenací. Až Sir Charles Mackerras, vynikající dirigent a znalec Janáčkova díla, se na konci sedmdesátých let minulého století začal partiturou tzv. „pražského opisu“ zabývat. Odstraněním retuší a návratem k původní instrumentaci byla opeře navrácena podoba odpovídající „brněnské verzi“ z roku 1908 korespondující svou zvukovostí s expresivními momenty dramatu.
V záznamu premiéry v Teatro dell’Opera di Roma zpívají Karita Mattila (Kostelnička), Cornelia Beskow (Jenůfa), Charles Workman (Laca), Robert Watson (Števa ), Lukáš Zeman (Rychtář), Anna Viktorova (Rychtářka), Sofie Kuberkidze (Karolka), Manuela Custer (Stařenka), David Stout (Stárek), Valentina Gargano (Barena), Mariam Suleiman (Jano) a Ekaterine Buachidze (Pastuchyňa). Spoluúčinkuje Sbor Římské opery , sbormistrem je Ciro Visco, hraje Orchestr Římské opery, dílo nastudoval a provedení a řídí Juraj Valčuha.