Krutovládce Macbeth z milánské La Scaly opanoval vysílání D-dur. K poslechu už jen do 5. března!

20. únor 2022

Čerstvý záznam slavnostního představení Verdiho opery na motivy Shakespearovy hry vysílal D-dur exkluzívně v neděli 20. února. Diriguje Riccardo Chailly. Na webu si celé dílo můžete poslechnout do 5. března.

Svátek svatého Ambrože – patrona Milána slavený 7. prosince je dnem, kdy zahajuje každoročně svoji sezónu slavnostním gala představením Teatro alla Scala. V loňském roce bylo připomenuto 70. výročí této tradice založené v roce 1951 tehdejší m hudebním ředitel em La Scaly Victorem de Sabatou. Ten se rozhodl změnit původně stanovené datum zahájení sezóny z 26. prosince na dřívější termín a svátek patrona města. De Sabata dirigoval tehdy Verdiho Sicilské nešpory s Marií Callas, která zpívala i v následujícím roce, kdy byla sezóna zahájena Verdiho Macbethem. Stejný titul byl zvolen i pro loňské jubilejní zahájení sezóny. To bylo také vnímáno i jako osvobození kultury od omezení vynucených protipandemickými opatřeními, představení se zúčastnil italský prezident Sergio Mattarella.

Verdiho čtyřaktové hudební drama Macbeth vzniklo na základě tvůrčí objednávky od Teatro della Pergola ve Florencii, kterou skladatel přijal v létě roku 1846. Téma chtěl tentokrát volit čistě umělecké, bez vlasteneckého akcentu předchozích oper. Zajímal se o drama Franze Grillparzera Pramáti, zpracovávající příběh z českého prostředí, Schillerovy Loupežníky a Shakespearova Macbetha. Pro toho se nakonec rozhodl, i když se věnoval i práci na Schillerově námětu, který se stal základem jeho následující opery nazvané I Masnadieri. Zhudebněním Shakespearovy tragédie volil skladatel obsahově odlišný námět, než byl pro dobovou tvorbu obvyklý – chybí tradiční milenecký pár a milostné scény, děj je řetězením vyhrocených dramatických situací. Verdi byl námětem velice zaujatý, sám navrhl scénář a spolupracoval na detailní podobě libreta, které pro něho vytvářel Francesco Maria Piave, autor libret k jeho dřívějším operám Ernani a I due Foscari. Oproti původní dramatické předloze je významně zredukován počet jednajících osob, ústředními postavami jsou Macbeth a Lady Macbeth a jejich dramatické jednání včetně výstižného vyjádření jejich psychických stavů. Verdi tušil, že mu námět svým charakterem poskytuje možnost vytvořit dílo nové, odlišné od jeho předchozích, ale i od tvorby jeho současníků. Tyto ambice byly nepochybně silným impulsem – práci na opeře začal na podzim roku 1846 a už v polovině února následujícího roku dokončil instrumentaci.

Příběh Macbetha se odehrává ve Skotsku v 11.století a je zachycen v historických pramenech dobových kronikářů. Shakespeare vycházel z později zpracované předlohy Letopisy Anglie, Skotska a Irska, které jsou dílem Raphaela Holinsheda (1529-1580). Baladicky laděný příběh krutovládce je silně působícím dramatickým dílem o vině a svědomí. Věštba čarodějnic, která předestírá ústřednímu hrdinovi budoucí osud, podněcuje jeho ambice. V zájmu naplnění mocenské vize rezignuje Macbeth na veškeré morální bariéry a za vydatné podpory své chorobně ctižádostivé choti se vydává na cestu zločinu. Sérií vražd dosáhne královského trůnu, dalšími vraždami svoji moc upevňuje. Na královský pár začne doléhat zlé svědomí, je pronásledován přízraky obětí svých krvavých činů. Lady Macbeth zešílí a umírá, osamocený Macbeth, který marně touží po uzdravení své rozvrácené duše padne jako válečník v osudné bitvě.

Teatro alla Scala

Po dokončení partitury v lednu 1847 přijel Verdi do Florencie, aby se osobně podílel na přípravě inscenace své nové opery. Řešil s inscenátory návrhy scény a kostýmů, byl neúprosný v nárocích na sólisty. Zúčastnění umělci vzpomínali na jeho nesmlouvavé až tyranské nároky, se kterými se domáhal ztvárnění jednotlivých scén tak, aby zcela odpovídaly jeho dramatickým představám o novém, neobvyklém stylu díla.

Premiéra se konala 14. března 1847 v Teatro della Pergola ve Florencii a byla velice úspěšná. V následujícím roce byl Macbeth inscenován v řadě dalších italských operních divadel a také se dočkal prvního uvedení v zahraničí – 20. února 1848 v Madridu. Sedmnáct let po premiéře Verdi partituru revidoval v souvislosti s uvedením opery v Théâtre Lyrique v Paříži. Nová verze tam měla premiéru 21. dubna 1865. Macbeth je jednoznačně nejvýznamnějším dílem Verdiho prvního tvůrčího období, on sám si tohoto svého opusu nesmírně cenil, nicméně opera nezískala širší popularitu a byla následně zastíněna jeho novějšími díly.

Nová inscenace opery Giuseppe Verdiho Macbeth v Teatro alla Scala, je dílem týmu vedeného renomovaným italským režisérem Davidem Livermorem. Hudebně operu nastudoval hudební ředitel divadla Riccardo Chailly. V hlavních rolích zpívají Anna Netrebko (Lady Macbeth), LucaSalsi (Macbeth), Francesco Meli (Macduff) a Ildar Abdrazakov (Banco).

Vysíláme exkluzívně na D-dur 20. února v 16:00 a pak zde 14 dní on-line.

autor: Dagmar Henžlíková
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.