Macbeth v exkluzívní archivní nahrávce Metropolitní opery
Nejvýznamnější dílo prvního tvůrčího období Giuseppe Verdiho exkluzívně na D-dur pod taktovkou Francesco Molinari-Pradelliho. On-line do 18.3.2023.
Newyorská Metropolitní opera zařazuje pravidelně do nabídky svých titulů pro vysílání rozhlasů sítě Euroradia i některý ze svých archivních záznamů. V letošní sezóně to byl záznam představení opery Macbeth Giuseppa Verdiho, které se konalo před půlstoletím – 3. února 1973 a mělo hvězdné obsazení. Operu nastudoval a provedení řídil Francesco Molinari-Pradelli, významný italský dirigent působící na předních světových scénách zejména v oblasti italského repertoáru. Hlavní role ztvárnili američtí pěvci Martina Arroyo (Lady Macbeth) a Sherrill Milnes (Macbeth). Martina Arroyo patřila k prvním černošským pěvcům, kteří se začali uplatňovat na světových operních jevištích, její doménou byly zejména dramatické role verdiovského repertoáru. Sherrill Milnes byl interpretem barytonového oboru zejména v dramatických rolích, v MET odzpíval více než 650 představení. Záznam vznikl v době, kdy byli oba ve vrcholné pěvecké formě a v MET slavili úspěchy zejména v inscenacích Verdiho oper, nicméně tehdejší nastudování Macbetha v MET bylo pro oba premiérou.
Verdiho čtyřaktové hudební drama Macbeth vzniklo na základě tvůrčí objednávky od Teatro della Pergola ve Florencii, kterou skladatel přijal v létě roku 1846. Téma chtěl tentokrát volit čistě umělecké, bez vlasteneckého akcentu předchozích oper. Zajímal se o drama Franze Grillparzera Pramáti, zpracovávající příběh z českého prostředí, Schillerovy Loupežníky a Shakespearova Macbetha, pro kterého se nakonec rozhodl. Verdi byl námětem velice zaujatý. Sám navrhl scénář jako řetězení vyhrocených dramatických situací a spolupracoval na detailní podobě libreta, které pro něho vytvářel Francesco Maria Piave, autor textů k jeho dřívějším operám Ernani a I due Foscari. Oproti původní dramatické předloze je významně zredukován počet jednajících osob, ústředními postavami jsou Macbeth a Lady Macbeth a jejich dramatické jednání odrážející záchvaty zločinné ctižádosti a vyjadřující jejich chorobné psychické stavy. Zejména Lady se stala na scéně dominantním démonem - Verdi vyjádřil své představy o její interpretce: „Rád bych měl pro Lady Macbeth syrový, přidušený, dutý hlas. Mimoto by měla být neforemná a šeredná a mít v sobě něco ďábelského." Tušil, že mu námět svým charakterem poskytuje možnost vytvořit dílo nové, odlišné od jeho předchozích, ale i od tvorby jeho současníků. Tyto ambice byly nepochybně silným impulsem - práci na opeře začal na podzim roku 1846 a už v polovině února následujícího roku dokončil instrumentaci.
Příběh Macbetha se odehrává ve Skotsku v 11. století a je zachycen v historických pramenech dobových kronikářů. Shakespeare vycházel z později zpracované předlohy Letopisy Anglie, Skotska a Irska, které jsou dílem Raphaela Holinsheda (1529-1580). Baladicky laděný příběh krutovládce je silně působícím dramatickým dílem o vině a svědomí. Věštba čarodějnic, která předestírá ústřednímu hrdinovi budoucí osud, podněcuje jeho ambice. V zájmu naplnění mocenské vize rezignuje Macbeth na veškeré morální bariéry a za vydatné podpory své chorobně ctižádostivé choti se vydává na cestu zločinu. Sérií vražd dosáhne královského trůnu, dalšími vraždami svoji moc upevňuje. Na královský pár začne doléhat zlé svědomí, je pronásledován přízraky obětí svých krvavých činů. Lady Macbeth zešílí a umírá, osamocený Macbeth, který marně touží po uzdravení své rozvrácené duše padne jako válečník v osudné bitvě.
Po dokončení partitury v lednu 1847 přijel Verdi do Florencie, aby se osobně podílel na přípravě inscenace své nové opery. Řešil s inscenátory návrhy scény a kostýmů, byl neúprosný v nárocích na sólisty. Zúčastnění umělci vzpomínali na jeho nesmlouvavé až tyranské nároky, se kterými se domáhal ztvárnění jednotlivých scén tak, aby zcela odpovídaly jeho dramatickým představám o novém, neobvyklém stylu díla.
Premiéra se konala 14. března 1847 v Teatro della Pergola ve Florencii a byla velice úspěšná. V následujícím roce byl Macbeth inscenován v řadě dalších italských operních divadel a také se dočkal prvního uvedení v zahraničí – 20.února 1848 v Madridu. Sedmnáct let po premiéře Verdi partituru revidoval v souvislosti s uvedením opery v Théâtre Lyrique v Paříži. Nová verze tam měla premiéru 21. dubna 1865. Macbeth je jednoznačně nejvýznamnějším dílem Verdiho prvního tvůrčího období, on sám si tohoto svého opusu nesmírně cenil, nicméně opera nezískala širší popularitu a byla následně zastíněna jeho novějšími díly.
V hlavních rolích zpívají Martina Arroyo (Lady Macbeth), Sherrill Milnes (Macbeth), Franco Tagliavini (Macduff) a Ruggero Raimondi (Banco).
Vysíláme exkluzívně na D-dur v neděli 19. února v 16:00 a on-line poslouchejte zde.