Markéta Cukrová - od Glagolské ke Katalogu zemědělských strojů
Markéta Cukrová je všestranná a mezinárodně úspěšná mezzosopranistka, která zdaleka nepatří jen do oblasti interpretace tzv. staré hudby, jak jsme ji měli dlouho zařazenu. Ostatně už tehdy, když se pohybovala suverénně např. ve světě Jana Dismase Zelenky, natáčela na druhé straně třeba Milhaudův Katalog zemědělských strojů, půvabnou hříčku Paříže počátku 20.století, kterou zároveň vybrala do nedělního dopoledne s posluchači stanice Český rozhlas D-dur.
Už jenom při letmém pohledu do koncertního kalendáře Markéty Cukrové zaujme a možná někoho i překvapí všestrannost a žánrová pestrost jejího v těsném sledu za sebou prováděného, a tedy současně ovládaného repertoáru: Janáčkova Glagolská mše v Belgii a v Bonnu, Dvořákova Lužanská mše na festivalu Dvořákova Praha a skladatelovo Stabat Mater v Ostravě, tamtéž „Prvorepublikové gala“ a Haydnova Arianne a Naxos, která zazněla i v Praze; Cavalieri v Třebíči a Brně, Beethovenova Missa solemnis v Košicích, Zelenkovy Lamentace v Erfurtu, Dvořákovy Biblické písně v Kroměříži, k tomu recitály s hudbou minulých staletí i hudbou soudobou, Martinů, Debussy, Ravel nebo Fauré na koncertě pro příznivce a posluchače stanice Český rozhlas D-dur, který se konal koncem listopadu ve Studiu 1 na Vinohradech… to vše v pouhých třech měsících konce roku 2018.
Koncerty a nahrávky
Umělecké aktivity této mimořádné pěvkyně jsou obdivuhodné jak svým počtem, tak už zméněnou žánrovou rozmanitostí a stylovým zaměřením. Dlouhodobé úspěchy v interpretaci tzv. staré hudby jí vynesly spolupráci s renomovanými tuzemskými i zahraničními soubory a orchestry (La Risonanza, Mala Punica, Les Muffatti, Collegium Marianum, Ensemble Tourbillon, Collegium Vocale Gent, Collegium 1704, Musica Florea, Ensemble Inégal, Czech Ensemble Baroque, Wroclawská filharmonie, Orkiestra Historyczna, Göttingen Festival Orchestra), s nimiž se podílela na víc než dvou desítkách nahrávek. Věnuje se rovněž interpretaci raného písňového repertoáru za doprovodu kladívkového klavíru z děl mistrů přelomu 18. a 19. století (Haydn, Tomášek, Berlioz). Pozoruhodná a krásná je její nahrávka osmi italských árií J. D. Zelenky, pořízená spolu s Ensemble Tourbillon pro vydavatelství Accent.
Dramaturgyně
Jako dramaturg festivalu barokní hudby Baroko 2015 v regionech Západočeského kraje byla přizvána k projektu Plzeň Evropské hlavní město kultury 2015. Doma je i na operních prknech, natáčí pro Český rozhlas. A co poslouchá a nabídne posluchačům stanice Český rozhlas D dur? Markéta je výborný a náročný dramaturg. Klade vysoké požadavky na sebe i na další interprety, má své oblíbené nahrávky, kterým dává přednost. A tak uslyšíme Schubertovu sonátu Arpeggione s Rostropovičem a Benjaminem Brittenem u klavíru, Schumannův klavírní koncert s Dinu Lipattim a Karajanem, kvartetního Janáčka s ansámblem Jerusalem Quartet, který velmi obdivuje, Jordi Savalla a jeho nahrávku gambových skladeb Marina Maraise, písňového Martinů, kterého natočila ve spolupráci s klavíristou Ivo Kahánkem, latinské Stabat Mater J. J. Ryby, nebo Dvořákovy Moravské dvojzpěvy, kde zpívá spolu se Simonou Šaturovou a Petrem Nekorancem. Klavírní složka je v rukou Vojtěcha Spurného a zní na původní skladatelův klavír.
Návštěvu u Markéty Cukrové poslouchejte on-line.