Mozart v moll

02417128.jpeg

Každou sobotu v 16:00 vysíláme na D-dur čtyřhodinový program vyhrazený staré hudbě ve stylové interpretaci. Na sobotu 26.1. vybral Libor Dřevikovský Mozartovy skladby v mollových tóninách. A sám se divil, kolik jich je...

Pravidelné sobotní odpolední vysílání „Od Claudia k Ludwigovi“ nabídne setkání s hudbou Wolfganga Amadea Mozarta v mírně netradiční podobě, totiž v uvedení třinácti vybraných skladeb, které jsou zkomponované v mollových tóninách. Tedy tóninách, které svým „temnějším zvukem“ nejsou pro Mozarta až tolik typické. A to i přesto, že, jak se traduje, měl Mozart mollové tóniny velmi rád. Možná třeba proto, že kombinace mollových a durových tónin v rámci jedné skladby přináší např. nádherný zážitek v podobě „cesty“ od temnějšího (vážnějšího) k jasnému (radostnému) zvuku. U Mozarta je také zajímavé, že jeho skladby zkomponované v mollových tóninách nikdy nepůsobí, až na několik výjimek, pochmurně, tragicky či zoufale, ale při poslechu pocitově spíš vyvolávají jakési zvláštní vnitřní ztišení, usebrání se či zamyšlení.

Gabriela Demeterová

Zajímavá je i ta skutečnost, že z celkového počtu 626 skladeb jich v mollových tóninách Mozart vytvořil pouze 72 (nepočítaje v to např. zpěvní čísla z oper anebo mší apod.). Ale i v těchto Mozartových skladbách zcela platí výrok velkého ctitele Mozartovy hudby, skladatele Antonína Dvořáka: „Mozart, to je sluníčko.“ – Ostatně: vždyť i sluníčko ve svém svitu vládne nesčetným množstvím barev… Mozartovy skladby (Symfonie g moll č. 25 a 40, Serenáda c moll, Mše c moll ad.) zazní v historicky poučené interpretaci světových sólistů, dirigentů orchestrů a ansámblů (Sylvia McNair, Gabriela Demeterová, sir John Eliot Gardiner, Philipp Hereweghe, The English Concert, English Baroque Soloists, London Clasical Players ad.) .

Vysíláme na D-dur v sobotu 26.1. v 16:00 v řadě Od Claudia k Ludwigovi