Pavel Trojan: Vysněné zahájení Pražského jara? S Petrenkem a Berlínskými filharmoniky!

14. listopad 2022

Na návštěvu nás tentokrát pozval nový ředitel festivalu Pražské jaro Pavel Trojan, současně ale také skladatel, dirigent, pedagog a dříve i herec. Pořad vysílá Český rozhlas D-dur v sobotu a v neděli 19. a 20. listopadu 2022 od 8 do 12 hodin a v reprízách vždy od následující půlnoci.

Pavel Trojan, se do čela jednoho z nejprestižnějších tuzemských festivalů dostal v srpnu 2022, ale hned s úsměvem vysvětluje, že byl tou dobou na Pražském jaru už „plnoletý“, v týmu totiž začal pracovat hned v osmnácti jako dobrovolník a pokračoval pak přes několik funkcí až k té nejvyšší, které dosáhl ve svých 38 letech. „A není to žádný výjimečný věk. Mladí lidé přicházejí i do vedení dalších festivalů, třeba českokrumlovského nebo Smetanovy Litomyšle,“ říká, ale zároveň dodává, že právě kvůli nové funkci upouští od přízviska junior nebo mladší, které dosud používal, aby nebyl zaměňován se svým otcem, hudebním skladatelem a dlouholetým ředitelem Pražské konzervatoře.

Pavel Trojan i přes nové pracovní vytížení dál komponuje, diriguje i učí a vede Asociaci hudebních festivalů ČR. Vystudoval skladbu a dirigování na Pražské konzervatoři, a na Hudební fakultě pražské AMU pak obory hudební management a skladba. „Když je v rodině skladatel, tak se tomu nevyhnete, protože od malička slyšíte z vedlejšího pokoje klavír. Navíc táta si do toho vždy ty melodie zpíval, tak to bylo hodně intenzivní.“ Přímo jeho učitelem se ale Pavel Trojan st. nestal, i když samozřejmě práci svého syna dodnes sleduje a bývá častým tématem jejich setkání a hovorů.

Pavel Trojen

Hudbu na nahrávkách nejraději poslouchá večer se sluchátky, to sáhne spíš k jemnějším a harmonizujícím titulům. Naopak na koncertech dává přednost skladbám energičtějším. Pro natáčení pořadu Na návštěvě vybral hudbu, která ho charakterizuje. Nechybí blok soudobé hudby, ale také třeba Šárka z Mé vlasti, symfonie Brucknera, Čajkovského, Nielsena a Saint-Saënse nebo hudba Bernsteina, Dvořáka či Mozarta. Zajímavé je, že Pavel Trojan nevybral například žádnou operní árii nebo vlastní skladu, a vysvětlil proč. Současně ale pozval na premiéru svého nového muzikálu Orlando, která bude v Plzni na jaře 2023.

Probrali jsme také poučenou interpretaci v souvislosti se zahajovacím koncertem Pražského jara v roce 2021, kdy Mou vlast hrálo Collegium 1704 rozšířené o specialisty na autentické pojetí z celého světa, řídil Václav Luks. A koho by si přál Pavel Trojan jako vysněného interpreta zahajovacího koncertu? „Byl by to Kirill Petrenko a Berlínští filharmonikové,“ prozradil a hned připomněl, že to ale není případ ročníku 2023. Ten otevře Mou vlastí Tomáš Hanus se svým momentálně domovským orchestrem Velšské národní opery. Dodal také, že v roce 2023 zazní na závěrečném koncertě po mnoha letech opět Beethovenova Devátá symfonie, doplněná skladbou György Ligetiho.

Pavel Trojan vybírá a komentuje nejen hudbu na D-dur 19. a 20. listopadu 8:00-12:00, s reprízami od následující půlnoci.

Více z pořadu