Telemannovi Satyrové v Arkádii

21. červen 2022

Na stanici Český rozhlas D-dur se vydáme 3. července 2022 v 16:00 za barokní operou plnou vtipu, někdy i dosti jadrného.

Jejím autorem je Georg Philipp Telemann a má hned dva původní názvy: Der neumodische Liebhaber Damon, aneb Die Satyrn in Arcadien – Satyrové v Arkádii - pod tímto titulem se dávala v Lipsku roku 1719. Jako Nejmódnější milenec Damon pak roku 1724 v upravené verzi v Hamburku. Celá zápletka se točí kolem pastýře Laurinda a jeho milostných trampot a kolem trampot satyra Damona, pramenících z jeho nezřízené touhy po ženách, za kterou je nakonec všemi potrestán.

Opera je v němčině a má tři dějství. Telemann ale nebyl výhradně německý, ale mezinárodní skladatel a libreto singspielu Damon, neumodischer Liebhaber, které si napsal skladatel sám, vychází z německého překladu jedné italské opery, z textu Pietra Pariatiho.  Lipská verze představovala jedno z dvaceti děl, vesměs kompletně ztracených, které psal Telemann pro operu v Lipsku.  Druhá, revidovaná verze opery,  byla určena jako první Telemannův vstup na znovuotevřenou scénu Opery am Gänsemarkt v Hamburku.

Premiéra se konala 30. srpna 1724. Telemann patřil ve své době k nejúspěšnějším a nejuznávanějším autorům a osobnostem německého hudebního života, obdivovali ho prostí posluchači, vlivní bohatí mecenáši i hudební odborníci a kolegové – a to už je co říct! Jeho odkaz je víc než bohatý a vedle instrumentálního díla zahrnuje také operní a oratorní tvorbu. Ta představuje 15 mší, 46 zhudebněných pašijí, asi 1500 kantát a 50 oper – některé se ovšem nedochovaly. Je pravda, že Telemann se dožil 86 let – narodil se 24.3.1681 v Magdeburku a zemřel 25. 6. 1767 v Hamburku - takže se dá říct, že měl na komponování dost času – ale tak skladatelsky plodný byl ve své době snad jen Antonio Vivaldi.

Telemann pocházel ze vzdělané rodiny, ale ve skladbě byl více méně autodidakt – na lipské univerzitě vystudoval totiž práva. Už v mládí se ale seznámil s Georgem Friedrichem Händlem a r. 1704 se stal varhaníkem a hudebním ředitelem v lipském Novém kostele a nějaký čas vedl i lipskou operu. Současně si získával jméno jako skladatel. Působil na několika evropských šlechtických dvorech, spřátelil se s Johannem Sebastianem Bachem a v letech 1712 – 1721 řídil hudbu ve Frankfurtu nad Mohanem. Když lipští radní vypisovali r. 1722 „konkurz“ na místo kantora u sv. Tomáše, oslovili také Telemanna – ten prý sice zvítězil, ale místo nakonec odmítl. A tak byl až v druhém kole vybrán Johann Sebastian Bach, který také pokračoval ve vedení souboru Collegium musicum, které jako studentský soubor založil ještě Telemann. Ten odešel už r. 1721 do Hamburku – konkurzu v Lipsku se prý zúžastnil jenom proto, aby mohl v Hamburku žádat vyšší plat. Jestli ho dostal, nevíme, ale každopádně se mu povedlo znovuoživit tamní operu. Tehdejší představení hamburské opery na Gänsemarktu trvala dlouho, často 4 hodiny. Začínala už odpoledne, trvala do noci a návštěvníci si sebou nosili košíky s jídlem a pitím. Nejinak tomu bylo určitě i v případě Damona.

Na nahrávce, kterou uslyšíme na stanici Český rozhlas D-dur v neděli 3. července v 16:00, účinkují Michael Schopper, Mechthild Georg, Ann Monoyios, Camille van Lunen, Gotthold Schwartz, Carl-Christof Gebhart, Erik Biegel a Stefanie Smits. Sbor Vokalensemble  a orchestr La Stagione Frankfurt řídí Michael Schneider.

Spustit audio