Basetový klarinet, basetový roh a příbuzní..

24. listopad 2020

Od Claudia k Ludwigovi s jednoplátkovými veterány. Na D-dur v sobotu 5. prosince v 16:00.

Sobotní vysílání od 16:00 vyhrazené staré hudbě rozezní basetový klarinet, na který bude hrát Antony Pay. Propagátorem tohoto instrumentu byl Anton Stadler, fenomenální hráč na klarinet a basetový roh. Stadler, o tři roky starší než Mozart, vystoupil spolu se svým bratrem Johannem, také klarinetistou, poprvé ve Vídni roku 1772 na koncertě v Divadle u Korutanské brány. Poté byli oba angažováni císařským dvorem a byli tak výteční, že je císař Josef II. označil za nepostradatelné. S Mozartovou hudbou se bratři potkávají záhy po jeho přesídlení do Vídně roku 1781. Hrají jeho serenády a pak společně s autorem premiérují Kvintet pro klavír a dechové nástroje K 452.

Důležitou událostí byl příchod českých hráčů na basetový roh Antona Davida a Vincenta Springera do Vídně. Tento nástroj, který se objevil kolem roku 1760 se po dvaceti letech stává hitem a Mozart hned píše třináct skladeb pro basetový roh. Později ho použil v Rekviem a operách Kouzelná flétna a La Clemenza di Tito.

Novým nástrojem byl tehdy stále ještě i klarinet, který od počátku 18. století vyrůstá z jednoplátkového nástroje chalumeau. Anton Stadler mu přidal šestou klapku. Zmíněný chalumeau ale stále přežíval, měl totiž nenapodobitelnou barvu svého spodního rejstříku. A právě v oblibě tohoto jímavého zvuku byl Mozart zajedno se Stadlerem a tak se spojili  s vídeňským dvorním nástrojařem Theodorem Lotzem, který kolem roku 1788 postavil basetový klarinet. Nástroj dostal navíc 18 centimetrů v délce a dva spodní tóny až k malému c. Premiéra nástroje se odehrála v Kvintetu pro klarinet a smyčce K 581 Wolfganga Amadea Mozarta 22. prosince 1789.

W. A. Mozart, neznámý umělec, malba pro otce(padre) Martiniho, Bologna

Další slavnou Mozartovou skladbou pro basetový klarinet je Koncert A dur K 622 a chalumeauový rejstřík basetového klarinetu je virtuózně využitý také v rondu Vitellie Non piu di fiori a zvláště v árie Sesta ve Wolfgangově opeře La clemenza di Tito s textem Parto parto, ma tu ben mio, meco ritorna. Hrál je Stadler, který cestoval s Mozartem na premiéru do Prahy. Po Mozartovi psal neúnavně pro basetový klarinet sám virtuos, po jednom koncertu přidali už jen Franz Xaver Süssmayer a Joseph Leopold Eybler, ale život nástroje neprodloužili. Basetový klarinet podlehl nejhlubší variantě nástroje - basovému klarinetu.  Basetový klarinet ožívá už jen v dílech Mozartových, a basetový roh se dodnes občas objeví scéně, vedle basového klarinetu.

Na D-dur v sobotu 5. prosince v 16:00

autor: Rafael Brom
Spustit audio

Více z pořadu