Jiří Hlaváč - skládá, píše, publikuje

7. květen 2018

Mezinárodní hudební soutěže Pražského jara se klarinetista Jiří Hlaváč zúčastnil kdysi jen jednou a nevyhrál. V jejím organizačním zázemí však později významně působil celé čtvrtstoletí. A ještě déle je pedagogem AMU, kde jsme za ním byli vybírat pro vysílání hudbu.

Profesor Hlaváč jako sólista i se soubory Barock Jazz Quintet a České dechové trio odehrál přes tři tisíce koncertů. Vyučuje, skládá, píše, publikuje, připravuje rozhlasové a televizní pořady. Na podzim oslaví sedmdesátiny. Na stanici D-dur tentokrát není hostem, ale hostitelem.

V mezinárodní interpretační soutěži festivalu Pražské jaro Hlaváčovi studenti vyhrávali. Jak s úsměvem přejně připomíná, cellista Josef Chuchro však dosáhl – měřeno úspěchem žáků – v pomyslném soupeření výše. Tři z nich totiž postupně vyhráli ve třech po sobě jdoucích ročnících violoncellového oboru. Podrobněji však na kolegu a přítele vzpomíná profesor Hlaváč jako na člověka, interpreta a děkana. A moc stál o to, aby ve vysílání zazněl Chuchrův snímek Dvořákova Koncertu h moll, k němuž nakonec přibyla ještě nahrávka Dvořákových Dumek v podání Sukova tria, v němž se s tímto violoncellistou společně scházeli Josef Suk a Jan Panenka.

Jiří Hlaváč

Pražské jaro není ovšem jen soutěž – Jiří Hlaváč vybral nahrávku Slovanských tanců Jiřího Bělohlávka, který byl řadu let až do své smrti zatím posledním prezidentem festivalu, nahrávku Janáčkova Věčného evangelia z diskografie Bělohlávkova žáka Tomáše Netopila, nebo ukázku ze společného hraní houslisty Josefa Suka a cembalistky Zuzany Růžičkové. Ve víkendovém vysílání samozřejmě zazní i nahrávka zachycující umění Jiřího Hlaváče – Kramářův klarinetový dvojkoncert natočený společně s Vlastimilem Marešem a Milhaudův virtuózní Scaramouche; tam Hlaváč hraje na saxofon, a to na nezaměnitelně měkce znějící dobový nástroj z 30. let 20. století. Vzpomíná ovšem například i na Čechoameričana Karla Husu a jím zkomponovanou povinnou skladbu pro jednu ze soutěží v klarinetovém oboru.

S Jiří Hlaváč s klarinetem v kufru

A nemůže opomenout legendární závěrečný koncert Pražského jara z počátku června 1990, kdy se v Československu po čtyřech desetiletích objevil Leonard Bernstein. Jednou jedinkrát v životě pod jeho taktovkou měl Jiří Hlaváč hrát – o rok dříve na festivalu v rakouském Villachu, ale Bernstein se musel omluvit, převzal tehdy nějaké koncerty po náhle zesnulém Herbertu von Karajanovi… V Praze Bernstein na prvním svobodném Pražském jaru dirigoval Beethovenovu Devátou symfonii, která tehdy ještě bývala konstantou posledního festivalového programu. Profesor Hlaváč mimochodem na adresu pozdější změny této dlouholeté koncepce lakonicky říká: Já bych na to nesahal…

Zkrácenou verzi Návštěvy poslouchejte on-line.

Jiří Hlaváč, klarinetista, předseda správní rady Nadace Bohuslava Martinů

02545389.jpeg

Klarinetista a saxofonista Jiří Hlaváč se řadí do kategorie charismatických hudebních popularizátorů, kteří dokáží zaujmout své posluchače hned po úvodních slovech.

autor: Petr Veber
Spustit audio

Více z pořadu