Kateřina Váchová a její zmrzlina k večeři

Kateřina Váchová
Kateřina Váchová

Laureátka Mezinárodní soutěže Pražské jaro z roku 2002 a vítězka interpretačních soutěží ve Francii a Portugalsku, první klarinetistka orchestru Státní opery Praha Kateřina Váchová, nabídne nejen klarinet, ale také velká orchestrální díla Beethovena a Brahmse, Bachovy Goldbergovské variace i  hudbu 20.století.

S Kateřinou Váchovou, nebo přesněji už řadu let Soukalovou Váchovou (manžel Libor Soukal je fagotistou rozhlasových symfoniků), se známe už hrozně dávno. Moje první dojmy se vážou k mezinárodní rozhlasové soutěži s názvem Tribuna mladých interpretů, TIJI UNESCO. Živým koncertním vystoupením předcházel výběr z nahrávek, které měly být zcela neupravované – mladý muzikant měl přijít do studia, a jak zahrál, tak se vše natočilo a poslalo do soutěže. Už nevím, co tehdy Kateřina hrála. Vsadím se, že ostatní soutěžní snímky upravované byly – protože když se ozval ten náš pražský, pojala mne hrůza. Kateřina hrála jako o život (už vůbec nevím, co..), ale hlavně bylo slyšet úplně všechno, především jak stránky not při jejím vervním muzikantském provedení jenom lítají. Kolegové v porotě byli ale naopak nadšeni, Kateřina postoupila do živého kola, které tehdy probíhalo v rámci Bratislavských hudobných slávností. Tam získala laureátský titul a na svůj festival v Žilině ji pozval Marián Lapšanský. Kateřinu, tehdy zcela bez trémy, jsem potkala při své cestě na koncert, kde měla hrát. Šla v klidu teprve do hotelu a nerušeně večeřela obrovskou zmrzlinu... A za půl hodiny hrála už na festivalovém koncertě jako pánbůh.

Kateřina Váchová

Na Kateřině je poznat, že má nejen velký hudební dar a velké muzikantské srdce , talent a píli, ale dobré muzikantské základy. Na klarinet začala hrát pod vedením Josefa Brožka v Lidové škole v rodném Havlíčkově Brodě, pak studovala na Pražské konzervatoři ve třídě Jiřího Stárka a v letech 1995-2001 na Hudební fakultě Akademie  múzických umění v Praze u prof. Jiří Hlaváč). V roce 1998 získala stipendium a byla vybrána pro dvouleté studium na Guildhall School of Music and Drama v Londýně, kde byli jejími profesory Thea King, Joy Farrall, Anthony Pike a Julian Farrell. Vzdělání si rozšířila doktorandským  studiem v oboru Interpretace a teorie interpretace na HAMU v Praze a absolvovala také několik mezinárodních  klarinetových kurzů, především u představitelů francouzské klarinetové školy - Michela Arignona, Michela  Lethieca a Charlesa Neidicha.

Kateřina Váchová v orchestřišti


Studovala, hrála soutěžila a vítězila: 1992 1. cena v mezinárodní soutěži „Concertino Praga“, 1993 1. cena v soutěži konzervatoří v Kroměříži, 1994 1. cena v soutěži o Evropskou hudební cenu v Lisabonu, 1999 1. cena Concours  Europeén dInterprétation Musicale ve francouzském Moulins a v roce 2002 1. cena a titul laureáta v mezinárodní soutěži Pražské jaro.
Jako sólistka se představila s orchestry Plzeňské filharmonie, Moravské filharmonie Olomouc, Pardubického komorního orchestru, Severočeskou filharmonií, Pražským komorním orchestrem, Českým rozhlasem, Slovenským rozhlasovým orchestrem. V roce 2003 debutovala s Českou filharmonií  pod taktovkou dirigenta Osmo Vänskä v klarinetovém koncertu C. M. von Webera. Koncertovala na pódiích celé řady zemí – Japonsko, Německo, Francie , Anglie, Polsko, Rusko, Rumunsko, Finsko a významných hudebních festivalech jako např. Pražské jaro, Dvořákova Praha, Pablo Casals festival v Prades (s Milanem Turkovičem a Michelem Lethiecem), nebo Stamicovy slavnosti (Kurpfalcký orchestr Manheim).

V šatně


Věnuje se také komorní hudbě. Je členkou Pražského dechového oktetu a souboru Classicon XX.. Spolupracuje s řadou významných komorních těles jako např. Škampovo kvarteto, Stamicovo  kvarteto, Zemlinsky Quartett atd. Od roku  2001 působí také v orchestru Státní opery Národního divadla, kde od roku 2017 hraje 1. klarinet a vyučuje na Mezinárodní konzervatoři v Praze. Pravidelně spolupracuje a nahrává pro Český rozhlas a televizi, v rámci doktorandského studia nahrála, a s podporou Nadace Českého hudebního fondu vydala CD Brahmsových komorních skladeb pro klarinet. Ve své závěrečné doktorandské práci se zaměřila na dílo Johannesa Brahmse, a tak pro posluchače stanice Český rozhlas D-dur vybírala i z jeho hudby. K tomu vedle už zmíněných autorů např. Prokofjeva, Mozarta, Pucciniho i Messiaena nebo Rachmaninova.                                                                                                                                                                            
Český rozhlas D dur - sobota 29.června a neděle 30.června 8:00 - 12:00 s reprízou po půlnoci.